|
|
|
|
Terwijl banken
rustig 6% rente vragen voor zakelijke financieringen, vergoeden zij
ternauwernood 2% op spaarrekeningen. Als u als ondernemer zoveel
winst maakt dat u structureel liquiditeiten genereert, zult u
hiervoor wellicht een zakelijke spaarrekening openen. Een
spaarrekening mag van de fiscus op de balans staan als u deze
binnen afzienbare tijd nodig heeft voor de financiering van
investeringen. Zo niet, dan is sprake van 'duurzaam overtollige
liquiditeiten'. Deze horen niet op de balans, maar in box 3.
Fiscalisten noemen dat 'vermogensetikettering'.
Maakt het dan wat
uit of een spaarrekening in het ondernemingsvermogen zit of in box
3? In box 3 betaalt u jaarlijks 1,2% over het saldo van het
spaargeld en de beleggingen. Tenminste voor zover het meer is dan
de vrijstelling van 21.139 euro per persoon.
Een ondernemer
betaalt inkomstenbelasting over zijn winst. Als een spaarrekening
op de balans staat, valt de rente in de winst. Een ondernemer mag
14% van de winst aftrekken, de zogenoemde MKB-winstvrijstelling.
Hierdoor is het effectieve tarief in de hoogste IB-schijf niet 52%,
maar 44,72% en in de op één na hoogste schijf niet 42%, maar
36,12%. Over een rente van 2% betaalt u in de ondernemingssfeer
0,9% respectievelijk 0,7% belasting. Veel minder dan de 1,2% van
box 3. Omdat u over uw winst tot zo'n 50.000 euro ook nog eens
5,65% zorgverzekeringspremie betaalt, valt de effectieve druk op de
spaarrente iets hoger uit. Maar bij de huidige spaarrente nog
altijd lager dan de 1,2% van box 3.
Als u de vrijstelling
van box 3 nog niet benut, moet u de zakelijke spaarrekening als de
wiedeweerga van de balans halen. Let er hierbij op dat box 3 één
peildatum kent, 1 januari. Alles wat u daarna doet, kost u voor dat
jaar geen rendementsheffing.
Een spaarzame ondernemer
heeft er dus belang bij het spaargeld zo lang mogelijk in de zaak
te laten. De praktijk leert overigens dat de fiscus niet erg
fanatiek is in het beoordelen van het zakelijke spaargeld. Als de
fiscus bezwaar maakt, is het nog vroeg genoeg om het spaargeld van
de balans te halen. Een aandachtspunt is nog wel dat de
rentevergoeding op een zakelijke spaarrekening soms wat lager ligt
dan op een particuliere spaarrekening. Fiscaal is het echter niet
verboden om zakelijk spaargeld van een eenmanszaak op een
particuliere spaarrekening te zetten.
. . . terug naar boven
|
Overgangsregeling nieuwe renteregels
Sinds 1 januari
2013 is de aftrek van rente voor de eigen woning weer verder
aangescherpt. Rente is alleen nog maar aftrekbaar als de lening
tenminste annuïtair wordt afgelost in maximaal 30 jaar. Annuïtair
aflossen wil zeggen dat de aflossing plaatsvindt in even grote
termijnen over de hele looptijd. Iedere termijn bevat dan zowel
rente als aflossing, zodanig dat de lening na 30 jaar is afgelost.
Op www.berekenhet.nl kunt u uitrekenen
hoe hoog de termijnen zijn en hoeveel rente en aflossing daarin
zijn begrepen. Zoek dan bij 'Hypotheek en wonen' naar 'Annuïteit'
en de rest volgt vanzelf.
Wanneer is een
lening een nieuwe lening waarop de nieuwe regels van toepassing
zijn, en wanneer gelden nog de oude regels waarbij geen
aflossingseisen worden gesteld? Uitgangspunt is dat voor leningen
die op 31 december 2012 al bestonden, nog de oude regels van
toepassing zijn. Maar er zijn meer situaties waarin de oude regels
van toepassing blijven.
- U heeft uw woning
in 2012 verkocht en u koopt pas in 2013 weer een nieuwe eigen
woning. De oude regels gelden dan voor de stand van de schuld
net voorafgaand aan de verkoop. Leent u voor het nieuwe huis
méér, dan geldt voor dit meerdere de nieuwe regeling met de
annuïtaire aflossingseis.
- U had op 31
december 2012 een bestaande, onherroepelijke, schriftelijke
overeenkomst tot koop van de eigen woning en de levering vindt
op korte termijn (in ieder geval in 2013) plaats. Het oude
recht is ook van toepassing op hypotheekverhogingen in zo'n overeenkomst.
- U had op 31
december 2012 een bestaande, onherroepelijke, schriftelijke
overeenkomst tot onderhoud aan of verbetering van de eigen
woning en het onderhoud of de verbetering is in 2013 voltooid.
- U had op 31
december 2012 geen eigenwoningschuld, maar had die op enig
moment vóór 31 december 2012 wel, u verhuurde de woning
waardoor de woning en de schuld naar box 3 verhuisden en deze
woning wordt op enig moment vóór 1 januari 2021 weer een eigen
woning met een eigenwoningschuld. Deze bepaling is bedoeld
voor mensen die tijdelijk emigreren. Deze regeling wordt
aangeduid als de expatregeling.
Ook bij het
oversluiten van een lening blijven de oude regels gelden. De nieuwe
lening mag dan zelfs in het volgende jaar worden aangegaan. Stel
dat u uw huis in 2014 verkoopt en de schuld aflost. In 2015 koopt u
een nieuw huis. Voor het bedrag van de oude eigenwoningschuld
blijven de oude regels gelden.
Dan nog de situatie
dat iemand op 31 december 2012 twee eigen woningen had wegens een
verhuizing. Dan is de schuld voor beide eigen woningen een
eigenwoningschuld. De oude regels blijven dan niet gelden voor het
bedrag van beide schulden samen, maar alleen voor de
eigenwoningschuld voor het huis dat in uw bezit blijft.
Tot slot: de regels
voor de nieuwe renteaftrek en de overgangsmaatregelen zijn oneindig
gecompliceerd. Het is altijd verstandig om een adviseur te
raadplegen als u zich in één van bovenstaande situaties bevindt.
. . . terug naar boven
|
|
|
|
|
Discriminatie van erfenis: hof beslist anders
Zeer recent heeft
de belastingrechter in Den Bosch in hoger beroep de Belastingdienst
in het gelijk gesteld in een erfbelastingzaak. De vraag die hierbij
centraal stond was: discrimineert de Nederlandse Successiewet als
het gaat om het onderscheid in erfbelasting over privévermogen en
die op ondernemingsvermogen? De belanghebbende erfgenaam in deze
zaak vond van wel. De rechter in Breda gaf hem eerder gelijk. Het
hof heeft vandaag beslist dat van discriminatie geen sprake is.
Het hof bekijkt de
situatie als volgt. De wetgever heeft in de loop der tijd een ander
doel aan deze vrijstelling toegekend, namelijk in alle gevallen de
continuïteit van ondernemingen waarborgen. Dus ook als
betalingsproblemen helemaal geen rol spelen. Daarom zegt het hof:
uitgaande van de ruime beoordelingsmarge die de wetgever heeft bij
de vraag of sprake is van discriminatie, mag de wetgever bij dat
andere doel van de vrijstelling onderscheid maken tussen
ondernemers en particulieren. En is er dan geen sprake van
discriminatie.
. . . lees verder op Internet
|
Belastingdienst spant kort geding aan tegen vermeende
zwartspaarders
De Belastingdienst
spant een kort geding aan tegen een groep van 150 tot 200 vermeende
zwartspaarders bij de KB-Luxbank. De Belastingdienst gaat deze
groep van hardnekkige weigeraars en ontkenners aanpakken door via
een civiele procedure op straffe van een dwangsom te eisen dat de
belastingplichtigen de nodige informatie over verborgen rekeningen
aan de Belastingdienst verstrekken.
Medio 2000 heeft de
Belastingdienst van de Belgische collega’s de beschikking gekregen
over gegevens waaruit bleek dat er Nederlandse belastingplichtigen
zijn met een bankrekening bij deze Luxemburgse bank. Vervolgens is
de Belastingdienst het zogeheten Rekeningenproject gestart en zijn
de personen die op de lijst staan aangeschreven.
Velen die waren
aangeschreven, hebben meegewerkt en hebben de gevraagde informatie
verstrekt aan de Belastingdienst. Desondanks blijft er een kleine
groep belastingplichtigen hardnekkig weigeren openheid van zaken te
geven over de aangehouden KB-Lux bankrekening.
. . . lees verder op Internet
|
Tablet van de baas door fiscus nog niet gelijk gesteld
met mobiele telefoon
Een tablet van de
baas wordt door de Belastingdienst voorlopig niet gelijk gesteld
met een mobiele telefoon die door de werkgever wordt verstrekt.
Maar als de tablet noodzakelijk is voor het werk, geldt niet meer
de eis dat het apparaat voor 90 procent voor het werk moet worden
gebruikt. Staatssecretaris Frans Weekers zei dat recent in een
debat in de Tweede Kamer.
De Belastingdienst
ziet de tablet als een computer en niet als een telefoon. Dan geldt
dat het gebruik 90 procent zakelijk moet zijn, anders wordt de
tablet gezien als loon en moet er inkomstenbelasting over worden
betaald.
De tablet simpelweg
helemaal gelijkstellen met de mobiele telefoon, waar een eis geldt
van 10 procent zakelijk gebruik, wil Weekers niet. Dat zou hem 100
miljoen euro aan gemiste belastingopbrengst kosten. Die schade
treedt niet op bij invoering van het nieuwe
'noodzakelijkheidscriterium', want wat niet noodzakelijk is voor
het werk gaat dan onder de inkomstenbelasting vallen.
. . . lees verder op Internet
|
Tijdelijke verhuur bij leegstand gebouwen en woningen
makkelijker
Eigenaren kunnen
naar verwachting nog voor de zomer hun te koop staande woningen
makkelijker tijdelijk verhuren doordat de huurprijs wordt
vrijgegeven. Ook mogen leegstaande woningen onder voorwaarden meer
dan éénmaal tijdelijk worden verhuurd. De Tweede Kamer heeft recent
ingestemd met het voorstel van minister Stef Blok om de
Leegstandwet daarvoor te verruimen.
De maximale
vergunningsduur voor tijdelijk verhuur van woonruimte in
leegstaande kantoren, ziekenhuizen, verpleeghuizen, hotels en
scholen gaat van vijf naar tien jaar. Ook vervalt de maximale
huurprijs van te koop staande leegstaande woningen. De huurprijs
wordt voortaan door de eigenaar-verhuurder en tijdelijk huurder
bepaald. Ook gaat de maximumduur voor tijdelijke verhuur van sloop-
en renovatiewoningen van vijf naar zeven jaar. In de huidige markt
blijken de sloop- en renovatieplannen voor huurwoningen vaak meer
tijd te vergen dan oorspronkelijk gepland. Verhuurders hoeven nu
niet tussentijds de woningen alsnog leeg te laten staan.
Het vereiste van
een vergunning van de gemeente voor tijdelijke verhuur blijft
bestaan. De vergunningverlening garandeert aan de
eigenaar-verhuurder dat de tijdelijke huurovereenkomst ook echt
eindigt als de termijn is verstreken. Bovendien geldt de normale
huurbescherming niet.
. . . lees verder op Internet
|
Kamer akkoord met soepeler overgangstermijn omzetten
hypotheek
De Tweede Kamer
heeft een motie aangenomen waarin wordt voorgesteld dat iedereen
die vóór 1 april een aanvraag heeft ingediend voor het omzetten van
zijn aflossingsvrije hypotheek in een spaarhypotheek, nog recht
heeft op volledige fiscale aftrek van de hypotheekrente.
Hypotheekklanten
van wie de aanvraag niet vóór 1 april was afgerond, kunnen nu
alsnog van de regeling gebruikmaken. Ze moeten dan wel bewijs tonen
dat ze vóór 1 april om omzetting gevraagd hebben: het gaat dan om
een schriftelijk bericht waarin het verzoek wordt afgewezen of
berichten waarin wordt aangegeven dat de aanvraag administratief
niet meer tijdig kon worden afgehandeld. Dat bericht mag afkomstig
zijn van bank, verzekeraar of adviseur. Voorwaarde is wel dat de
aangevraagde omzetting uiterlijk op 31 december van dit jaar is
gerealiseerd.
. . . lees verder op Internet
|
|
|
|