De onzekere toekomst van de levensloopregeling

Lees artikel


Altijd maar weer de hypotheekrenteaftrek

Lees artikel

 

De onzekere toekomst van de levensloopregeling

 

Toen de regering een einde wilde maken aan de VUT en het prepensioen, is in het kader van een compromis met de vakbeweging de levensloopregeling ingevoerd. De gedachte was dat mensen vanwege de vergrijzing langer moesten werken. Zelfs tot na de 65-jarige leeftijd. De VUT en het prepensioen waren collectieve regelingen. De levensloopregeling is een individuele regeling die via de werkgever loopt. Als een of meer werknemers eraan willen deelnemen, is de werkgever verplicht deze in het leven te roepen. De fiscaal aftrekbare inleg geschiedt in principe door de werknemer zelf. De regeling is bedoeld als spaarpot voor ouderschapsverlof, studieverlof, zorgverlof, een sabbatical of eerder stoppen met werken. Dat eerder stoppen met werken spoorde niet met de bedoeling van de regering. Maar in Nederland zijn we dol op compromissen en daar is het uit voortgekomen.

 

De levensloopregeling is fiscaal gunstig. De inleg is fiscaal aftrekbaar en de opname belast. In de meeste gevallen is in het jaar van opname het inkomen lager waardoor een lager belastingtarief van toepassing is. Daar komt bij dat het spaarsaldo niet belast is met de jaarlijkse 1,2% van box 3. Die spaart men dus uit. Als klap op de vuurpijl krijgt de deelnemer in het jaar van opname een heffingskorting van 201 euro voor elk jaar dat er geld is ingelegd, de levensloopverlofkorting.

 

De regering Rutte heeft in het regeerakkoord aangekondigd dat deze fraaie regeling gaat verdwijnen. Er wordt maar mondjesmaat gebruik van gemaakt en de deelnemers gebruiken het vooral voor het vormen van een potje ter financiering van eerder stoppen met werken. En daar wil de regering nu juist vanaf. Er komt wel een alternatief: de vitaliteitsregeling. Ook dit betreft een fiscaal vriendelijke spaarregeling. Het is de bedoeling dat de spaarpot wordt aangewend voor zorgtaken, scholing, het opzetten van een eigen bedrijf, demotie of deeltijdpensioen. De regeling zal niet kunnen worden gebruikt voor vervroegd uittreden.

 

Het is best mogelijk dat de afschaffing van de levensloopregeling en de invoering van de vitaliteitsregeling op de lange baan wordt geschoven. Er is veel voor te zeggen om gebruik te maken van de levensloopregeling zolang het nog kan. Als deze wordt afgeschaft, komt er zeer waarschijnlijk een overgangsregeling.


. . . terug naar boven

Altijd maar weer de hypotheekrenteaftrek

 

De hypotheekrenteaftrek staat al jaren ter discussie. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) blijft er maar op hameren dat Nederland iets moet doen aan deze verstorende factor op de woningmarkt. Bovendien stimuleert het burgers tot het aangaan en handhaven van hoge schulden. De hypotheekrenteaftrek is echter een politiek taboe. Het zelfs maar ter discussie stellen van dit onderwerp staat gelijk aan politieke zelfmoord. De problematische situatie op de woningmarkt maakt het al helemaal moeilijk het aan te pakken.

 

Gezien het voorgaande is het opmerkelijk dat de afgelopen jaren verscheidene maatregelen zijn getroffen waardoor de fiscale aftrek voor de eigen woning juist is verruimd. In 2010 is de periode gedurende welke de rente aftrekbaar is voor de te koop staande voormalige eigen woning verruimd van twee tot drie jaar. Het betrof een maatregel die tot 2012 zou gelden, maar inmiddels is verlengd tot 2013. Deze versoepeling komt tegemoet aan de problemen van veel bezitters van een dubbele woning.

 

In de Wet inkomstenbelasting 2001 is een beperking opgenomen voor het meefinancieren van rente en kosten. Het is niet toegestaan de rente bij te laten schrijven bij de hypotheekschuld en de daarover (extra) verschuldigde rente af te trekken. Blijkens de tekst van de wet gold dit ook voor de bij de aankoop betaalde afsluitprovisie en notariskosten voor de hypotheek. Tijdens de parlementaire behandeling heeft de staatssecretaris gezegd dat men bij de verwerving van een eigen woning deze kosten mag meefinancieren. Door de invoering van de bijleenregeling kwam deze mogelijkheid op de tocht te staan voor doorstromers. In 2010 is de wet op dit punt versoepeld waardoor ook deze groep de kosten van de financiering kan meefinancieren en daarmee in aanmerking kan komen voor een hogere fiscale aftrek.

 

Steeds meer hypotheekadviseurs verruilen het werken op provisiebasis voor het werken op basis van een uurtarief. Zij sturen de klant een rekening voor het hypotheekadvies. Deze kosten zijn in principe fiscaal aftrekbaar. Het betreft namelijk kosten voor de financiering van de eigen woning. De adviesrekening mag worden meegefinancierd wat tot een hogere renteaftrek leidt.

 

De overheid laat de teugels van de hypotheekrente dus vieren. Wat echter nog steeds niet kan, is het meefinancieren van het verlies op de oude woning. Veel woningbezitters blijven tegenwoordig met een restschuld zitten bij de verkoop van hun oude woning. Deze willen zij met toepassing van renteaftrek graag meefinancieren op de lening voor de nieuwe woning. De wet staat dat niet toe en de fiscus is niet bereid een oogje dicht te knijpen.


. . . terug naar boven

Geen coulance bij opleggen verzuimboetes bij te late belastingaangifte

 

Staatssecretaris Weekers van Financiën is niet van plan om bij het opleggen van verzuimboetes voor het te laat doen van een belastingaangifte coulance te betrachten. Dit blijkt uit de beantwoording van Tweede Kamervragen over de Belastingdienst. De verhoging van de maximale wettelijke verzuimboete voor het niet of niet binnen de termijn doen van een aangifte voor de aanslagbelasting is verhoogd van euro 1134 naar euro 4920.

 

Vanuit de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over de website van de Belastingdienst, waarop geen duidelijke waarschuwing zou staan over de verhoging van de boetes. Weekers werd gevraagd om een toezegging dat de Belastingdienst vanwege het ontbreken van duidelijke informatie op de site van de fiscus met de nodige coulance zal omgaan met het opleggen van boetes. De staatssecretaris voelt daar echter niets voor.


. . . lees verder op Internet

Pensioenleeftijd naar 66 jaar in 2020

 

De AOW-leeftijd wordt in 2020 verhoogd van 65 naar 66 jaar. Mensen krijgen langer de tijd om pensioen op te bouwen en zo kunnen de opbouwpercentages van de pensioenpremies omlaag. Het kabinet verhoogt de AOW-leeftijd in 2020 om werkgevers en werknemers voldoende tijd te geven om zich voor te bereiden op langer doorwerken.

 

Nieuw uitgangspunt is dat in 40 in plaats van 35 jaar een volledig pensioen kan worden opgebouwd. Langer doorwerken zorgt ervoor dat mensen meer tijd hebben om pensioen op te bouwen waardoor de opbouwpercentages omlaag kunnen. Vanaf 2013 bouwen mensen voor hun uiteindelijke pensioen jaarlijks 1,75% in plaats van 2% op voor de eindloonregeling; voor de middelloonregeling wordt dat 2% in plaats van 2,25%.


. . . lees verder op Internet

Vereenvoudiging ri&e-regels voor kleine bedrijven

 

Op 1 april zijn de regels in de Arbowet veranderd voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (ri&e) die een werkgever moet opstellen. De wijzigingen zijn van toepassing op werkgevers met ten hoogste 25 werknemers. Het wordt voor hen gemakkelijker en goedkoper om aan de ri&e-verplichting te voldoen. Het is voor deze groep bedrijven niet meer verplicht deskundige hulp in te schakelen bij het laten toetsen van hun ri&e, mits zij gebruik maken van een ri&e-instrument dat voor hun branche is opgesteld.


. . . lees verder op Internet

Eerste Kamer neemt initiatiefwet tegen controledrift Belastingdienst aan

 

Belastingplichtigen krijgen bij controlehandelingen van de fiscus meer rechtsbescherming. Zij kunnen na een verzoek om informatie van de inspecteur de rechter de vraag voorleggen of dit verzoek rechtmatig is of niet.

 

Staatssecretaris Weekers van Financiën streeft er naar om de rechtsbescherming al op 1 juli 2011 te laten ingaan. De initiatiefwet is al op 12 juni 2006 ingediend in de Tweede Kamer. Met de aanvaarding van het wetsvoorstel door de Eerste Kamer is de parlementaire behandeling na vijf jaar afgerond. Het lijkt er nu op dat het voorstel ruim vijf jaar later kracht van wet zal krijgen.

 

Het wetsvoorstel is in de loop der jaren zo aangepast dat alleen beroep op de rechter mogelijk is als de inspecteur een voor beroep vatbaar informatieverzoek heeft gedaan. In het oorspronkelijke wetsvoorstel zou ook de belastingplichtige zelf daarom kunnen vragen.


. . . lees verder op Internet

Personeel inhuren via niet-geregistreerd uitzendbureau wordt beboet

 

Uitzendbureaus moeten vanaf 1 januari 2012 als uitzendbureau in het Handelsregister geregistreerd staan. Doen zij dat niet, dan krijgen zij een boete. Dat geldt ook voor bedrijven die personeel via hen inhuren. De boete bedraagt de eerste keer 12.000 euro per werknemer, bij herhaling 24.000 euro per werknemer en bij een derde overtreding 36.000 euro per werknemer.

 

De registratieplicht voor uitzendbureaus is een nieuwe stap om malafide uitzendbureaus en uitbuiting van werknemers aan te pakken. Bedrijven die personeel via uitzendbureaus inhuren (inleners) zijn sinds 1 januari 2010 al aansprakelijk voor het betalen van het minimumloon.


. . . lees verder op Internet

 


Afmelden

Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen kunt u zich hiervoor afmelden door dit kenbaar te maken middels het sturen van een mail aan ons kantoor. Klik hiervoor op een van de knoppen bovenaan deze nieuwsbrief.

Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die in of via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.