Fiscale behandeling kantoor in woning

Lees artikel


Vermijd aangifteboete inkomstenbelasting

Lees artikel

 

Fiscale behandeling kantoor in woning

 

Veel kleine ondernemers hebben een kantoor in de eigen woning. Fiscaal roept dat allerlei vragen op. In de belastingwet zijn regels opgenomen om te voorkomen dat er oneigenlijke fiscale voordelen worden behaald met een kantoor dat weinig om het lijf heeft. Het kantoor gaat met kosten gepaard zoals inrichting, verwarming en verlichting. Het spreekt vanzelf dat de ondernemer deze kosten op de fiscus wil verhalen. Sinds 2005 geldt echter de eis dat het kantoor een zelfstandige ruimte moet zijn met een eigen opgang en eigen sanitaire voorzieningen. In de meeste gevallen wordt niet aan deze eis voldaan en bestaat er geen recht op een fiscale aftrekpost. De afschrijvingskosten van de apparatuur zoals computers en printers vallen daarbuiten. Die mogen wel worden afgetrokken. Maar de kosten van het kantoor zelf komen, hoe onrechtvaardig ook, niet voor aftrek in aanmerking.

 

Is daar iets aan te doen? In sommige gevallen is het mogelijk door middel van een verbouwing een zelfstandig kantoor in het leven te roepen. Dat brengt natuurlijk kosten met zich mee. Aan de hand van een rekensommetje kan worden bepaald of deze kosten opwegen tegen het voordeel van het kunnen claimen van de fiscale aftrekpost.

 

Een andere mogelijkheid bestaat door bij de aanschaf van de woning deze voor de volle 100% tot het fiscale ondernemingsvermogen te rekenen. Dat is in principe mogelijk als zij voor ten minste 10% zakelijk wordt gebruikt. In het verleden was dat een ongebruikelijke handelwijze. De consequentie van deze keuze is namelijk dat de waardestijging van de woning bij verkoop belast is als ondernemingswinst. Gezien de waardestijgingen die we de afgelopen 20 jaar hebben gezien, was het toen niet voordelig om voor ondernemingsvermogen te kiezen. Het optimisme over verdere waardestijgingen is echter verdwenen en velen verwachten zelfs waardedalingen. In dat geval is de keuze voor ondernemingsvermogen helemaal niet zo verkeerd. Bijkomend voordeel is dat bij deze keuze alle onderhoudskosten van de woning fiscaal kunnen worden afgetrokken. Als bijvoorbeeld de verwarmingsketel het begeeft, kan deze ten laste van de fiscale winst worden vervangen. Ter zake van privégebruik zal men een eigenwoningforfait moeten bijtellen bij de winst.

 

Het aanmerken van een woning als ondernemingsvermogen is in principe onmogelijk als men in het verleden voor privévermogen heeft gekozen. Men mag een eenmaal gemaakte keuze namelijk niet wijzigen. Alleen bij een ingrijpende verbouwing van een bestaande woning kan soms heretikettering (overhevelen van de privéwoning naar ondernemingsvermogen) toegestaan zijn.


. . . terug naar boven

Vermijd aangifteboete inkomstenbelasting

 

Per 1 januari 2010 zijn de boetes voor het te laat inleveren van de aangifte inkomstenbelasting aanzienlijk verhoogd. Niet iedereen neemt het even nauw met de inleverdatum. Deze datum staat vermeld op de uitnodiging die de fiscus u stuurt. De reden waarom de deadline niet wordt gehaald kan liggen in drukke werkzaamheden of het nog ontbreken van de benodigde gegevens. Dit doet zich verhoudingsgewijs vaak voor bij ondernemers.

 

Een geruststellende gedachte is dat de Belastingdienst niet onmiddellijk een boete oplegt, maar u eerst een aanmaning stuurt. In deze aanmaning staat dat u nog tien werkdagen de tijd heeft om uw wettelijke verplichting na te komen. Daarna hanteert de fiscus nog een zogenaamde coulanceperiode van zeven dagen na afloop van de uiterste termijn. Gaat u daar overheen, dan moet u rekening houden met een boete. Uit de in het najaar van 2010 verschenen parlementaire stukken blijkt dat het aantal overtreders op ongeveer 2% ligt.

 

Als u de eerste keer de fout in gaat, bedraagt de boete 226 euro. Dit is onafhankelijk van het bedrag dat u op grond van de aangifte bent verschuldigd. Zelfs als de aangifte tot een teruggaaf leidt, wordt de boete opgelegd. De recidivist moet rekening houden met een boete van maar liefst 984 euro.

 

Op grond van buitengewone omstandigheden kan de Belastingdienst van de boete afzien of deze verlagen. Te denken valt aan de situatie dat de Belastingdienst de uitnodiging tot het doen van aangifte naar een fout adres heeft gestuurd. Uit de rechtspraak blijkt dat ziekte, detentie of langdurig verblijf in het buitenland in principe geen excuus is om geen of te laat aangifte te doen. Men wordt in dergelijke gevallen geacht iemand aan te wijzen die de post doorstuurt of de aangifteverplichting overneemt. Als iemand buiten zijn schuld in financiële moeilijkheden is geraakt, kan dat een gegronde reden zijn om te verzoeken de boete te verminderen of kwijt te schelden.

 

Uit de verhoging van de fiscale boetes blijkt dat de overheid zich harder opstelt tegenover burgers die hun verplichtingen verzaken. Als men niet in staat is zelf zijn aangifteverplichtingen te regelen, is het verstandig om dit uit te besteden. Als u hierdoor boetes vermijdt, verdient u de kosten van het uitbesteden snel terug.


. . . terug naar boven

Forfaitaire verdeling arbeid (6%) en materialen (19%) bij renovatie

 

Sinds 1 oktober 2010 is tijdelijk een verlaagd btw-tarief van toepassing op renovatie en herstel van woningen ouder dan twee jaar. Met de maatregel beoogt de regering lagere kosten voor particulieren bij renovatie van hun woning.

 

De Belastingdienst heeft afspraken gemaakt met 'Bouwend Nederland' en de Aannemersfederatie over een forfaitaire verdeling van de vergoeding van arbeid en materialen bij renovatie en herstel van woningen, ouder dan twee jaar na ingebruikneming. De forfaitaire verdeling kan worden gehanteerd als in de offerte geen verdeling van arbeid en materialen is gemaakt en ook bij de facturering voor het geheel, van de renovatie en herstel, één prijs wordt berekend. Ook kan de forfaitaire verdeling worden gehanteerd bij het maken van een offerte en de facturering conform de offerte.

 

De afspraken zijn ingegaan op 2 februari 2011. Op het verleden wordt niet teruggekomen.


. . . lees verder op Internet

Indexering eigenwoningforfait blijft

 

Het kabinet trekt het wetsvoorstel indexering eigenwoningforfait in. Zo wordt voorkomen dat het fiscale toptarief in de toekomst op steeds meer woningen van toepassing wordt. Dit heeft de ministerraad besloten op voorstel van staatssecretaris Weekers.

 

Voor woningen met een WOZ-waarde vanaf 1.020.000 euro (prijspeil 2011) geldt een opslag. Nu wordt het grensbedrag jaarlijks geïndexeerd (door inflatiecorrectie). In het wetsvoorstel werd voorgesteld dit bedrag te bevriezen, waardoor het toptarief in de toekomst op steeds meer huizen van toepassing zou zijn. Het kabinet vindt die ontwikkeling ongewenst en heeft daarom besloten het wetsvoorstel in te trekken.


. . . lees verder op Internet

Belastingdienst opnieuw naar zwartspaarders op zoek

 

De komende tijd zullen opnieuw vele honderden mensen een brief van de Belastingdienst op de mat vinden waarin hen wordt gevraagd opheldering over buitenlandse rekeningen te geven. De fiscus heeft verschillende nieuwe projecten opgezet naar aanleiding van recente uit binnen- en buitenland ontvangen informatie over potentiële Nederlandse zwartspaarders. Ook wordt van internet afkomstige informatie in de gaten gehouden.


. . . lees verder op Internet

Nieuwe website voor eenvoudig inzicht in pensioen en AOW

 

Minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft begin 2011 de website Mijnpensioenoverzicht.nl officieel in gebruik genomen. Deze website biedt voor het eerst een helder en eenvoudig totaaloverzicht van aanvullend pensioen dat via het werk is opgebouwd én van AOW. Ook kan men raadplegen hoeveel nabestaandenpensioen er is na overlijden.

 

Bezoekers van de website moeten inloggen met hun DigiD. De functie van de website is puur informatief: bezoekers weten met één druk op de knop hoe ze er voor staan.


. . . lees verder op Internet

Nieuwe fiets onder de werkkostenregeling

 

Met de werkkostenregeling is de fietsregeling komen te vervallen. Op het laatste moment voor de invoering van de werkkostenregeling is ook de voorwaarde geschrapt dat de fiets voor minstens 50% voor woon-werkverkeer gebruikt moest worden. In de oude regeling kon een werkgever één keer per drie kalenderjaren een fiets belastingvrij in eigendom verstrekken, onder voorwaarde dat de werknemer meer dan de helft van het aantal werkdagen de fiets gebruikt om naar het werk te komen. De werknemer mocht bovendien de belastingvrije 0,19 euro kilometervergoeding ontvangen per kilometer voor de ritten die hij met de fiets ten behoeve van het werk rijdt.

 

Onder de werkkostenregeling blijft de vrijstelling voor het gebruik van de fiets voor zakelijke reizen (waaronder woon-werkverkeer) van 0,19 euro per afgelegde kilometer als afzonderlijke vrijstelling in stand: een zogeheten gerichte vrijstelling. Maar de oude fietsregeling vervalt. Daarvoor in de plaats kan de werkgever zonder nadere normeringen en beperkingen een fiets vergoeden of verstrekken binnen de vrije ruimte van 1,4% van de loonsom. Er worden geen nadere eisen gesteld aan de fiets. Het mag ook dus ook een elektrische scooter zijn. En een werkgever kan meer zelf bepalen; de frequentie van verstrekken (ieder jaar desnoods), de hoogte van de aanschaf, of het type fiets bijvoorbeeld. Evenmin is vereist dat de werknemer de fiets/scooter voor minimaal 50% van het aantal werkdagen gebruikt om naar het werk te komen.


. . . lees verder op Internet

 


Afmelden

Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen kunt u zich hiervoor afmelden door dit kenbaar te maken middels het sturen van een mail aan ons kantoor. Klik hiervoor op een van de knoppen bovenaan deze nieuwsbrief.

Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die in of via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.