|
|
|
|
Fiscale behandeling kantoor in woning
Veel kleine
ondernemers hebben een kantoor in de eigen woning. Fiscaal roept
dat allerlei vragen op. In de belastingwet zijn regels opgenomen om
te voorkomen dat er oneigenlijke fiscale voordelen worden behaald
met een kantoor dat weinig om het lijf heeft. Het kantoor gaat met
kosten gepaard zoals inrichting, verwarming en verlichting. Het
spreekt vanzelf dat de ondernemer deze kosten op de fiscus wil
verhalen. Sinds 2005 geldt echter de eis dat het kantoor een
zelfstandige ruimte moet zijn met een eigen opgang en eigen
sanitaire voorzieningen. In de meeste gevallen wordt niet aan deze
eis voldaan en bestaat er geen recht op een fiscale aftrekpost. De
afschrijvingskosten van de apparatuur zoals computers en printers
vallen daarbuiten. Die mogen wel worden afgetrokken. Maar de kosten
van het kantoor zelf komen, hoe onrechtvaardig ook, niet voor
aftrek in aanmerking.
Is daar iets aan te
doen? In sommige gevallen is het mogelijk door middel van een
verbouwing een zelfstandig kantoor in het leven te roepen. Dat
brengt natuurlijk kosten met zich mee. Aan de hand van een
rekensommetje kan worden bepaald of deze kosten opwegen tegen het
voordeel van het kunnen claimen van de fiscale aftrekpost.
Een andere
mogelijkheid bestaat door bij de aanschaf van de woning deze voor
de volle 100% tot het fiscale ondernemingsvermogen te rekenen. Dat
is in principe mogelijk als zij voor ten minste 10% zakelijk wordt
gebruikt. In het verleden was dat een ongebruikelijke handelwijze.
De consequentie van deze keuze is namelijk dat de waardestijging
van de woning bij verkoop belast is als ondernemingswinst. Gezien
de waardestijgingen die we de afgelopen 20 jaar hebben gezien, was
het toen niet voordelig om voor ondernemingsvermogen te kiezen. Het
optimisme over verdere waardestijgingen is echter verdwenen en
velen verwachten zelfs waardedalingen. In dat geval is de keuze
voor ondernemingsvermogen helemaal niet zo verkeerd. Bijkomend
voordeel is dat bij deze keuze alle onderhoudskosten van de woning
fiscaal kunnen worden afgetrokken. Als bijvoorbeeld de
verwarmingsketel het begeeft, kan deze ten laste van de fiscale
winst worden vervangen. Ter zake van privégebruik zal men een
eigenwoningforfait moeten bijtellen bij de winst.
Het aanmerken van
een woning als ondernemingsvermogen is in principe onmogelijk als
men in het verleden voor privévermogen heeft gekozen. Men mag een
eenmaal gemaakte keuze namelijk niet wijzigen. Alleen bij een
ingrijpende verbouwing van een bestaande woning kan soms
heretikettering (overhevelen van de privéwoning naar
ondernemingsvermogen) toegestaan zijn.
. . . terug naar boven
|
Vermijd aangifteboete inkomstenbelasting
Per 1 januari 2010
zijn de boetes voor het te laat inleveren van de aangifte
inkomstenbelasting aanzienlijk verhoogd. Niet iedereen neemt het
even nauw met de inleverdatum. Deze datum staat vermeld op de
uitnodiging die de fiscus u stuurt. De reden waarom de deadline
niet wordt gehaald kan liggen in drukke werkzaamheden of het nog
ontbreken van de benodigde gegevens. Dit doet zich
verhoudingsgewijs vaak voor bij ondernemers.
Een geruststellende
gedachte is dat de Belastingdienst niet onmiddellijk een boete
oplegt, maar u eerst een aanmaning stuurt. In deze aanmaning staat
dat u nog tien werkdagen de tijd heeft om uw wettelijke verplichting
na te komen. Daarna hanteert de fiscus nog een zogenaamde
coulanceperiode van zeven dagen na afloop van de uiterste termijn.
Gaat u daar overheen, dan moet u rekening houden met een boete. Uit
de in het najaar van 2010 verschenen parlementaire stukken blijkt
dat het aantal overtreders op ongeveer 2% ligt.
Als u de eerste
keer de fout in gaat, bedraagt de boete 226 euro. Dit is
onafhankelijk van het bedrag dat u op grond van de aangifte bent
verschuldigd. Zelfs als de aangifte tot een teruggaaf leidt, wordt
de boete opgelegd. De recidivist moet rekening houden met een boete
van maar liefst 984 euro.
Op grond van
buitengewone omstandigheden kan de Belastingdienst van de boete
afzien of deze verlagen. Te denken valt aan de situatie dat de
Belastingdienst de uitnodiging tot het doen van aangifte naar een
fout adres heeft gestuurd. Uit de rechtspraak blijkt dat ziekte,
detentie of langdurig verblijf in het buitenland in principe geen
excuus is om geen of te laat aangifte te doen. Men wordt in dergelijke
gevallen geacht iemand aan te wijzen die de post doorstuurt of de
aangifteverplichting overneemt. Als iemand buiten zijn schuld in
financiële moeilijkheden is geraakt, kan dat een gegronde reden
zijn om te verzoeken de boete te verminderen of kwijt te schelden.
Uit de verhoging
van de fiscale boetes blijkt dat de overheid zich harder opstelt
tegenover burgers die hun verplichtingen verzaken. Als men niet in
staat is zelf zijn aangifteverplichtingen te regelen, is het
verstandig om dit uit te besteden. Als u hierdoor boetes vermijdt,
verdient u de kosten van het uitbesteden snel terug.
. . . terug naar boven
|
|
|
|
|
Forfaitaire verdeling arbeid (6%) en materialen (19%)
bij renovatie
Sinds 1 oktober
2010 is tijdelijk een verlaagd btw-tarief van toepassing op
renovatie en herstel van woningen ouder dan twee jaar. Met de
maatregel beoogt de regering lagere kosten voor particulieren bij
renovatie van hun woning.
De Belastingdienst
heeft afspraken gemaakt met 'Bouwend Nederland' en de
Aannemersfederatie over een forfaitaire verdeling van de vergoeding
van arbeid en materialen bij renovatie en herstel van woningen,
ouder dan twee jaar na ingebruikneming. De forfaitaire verdeling
kan worden gehanteerd als in de offerte geen verdeling van arbeid
en materialen is gemaakt en ook bij de facturering voor het geheel,
van de renovatie en herstel, één prijs wordt berekend. Ook kan de
forfaitaire verdeling worden gehanteerd bij het maken van een
offerte en de facturering conform de offerte.
De afspraken zijn
ingegaan op 2 februari 2011. Op het verleden wordt niet
teruggekomen.
. . . lees verder op Internet
|
Indexering eigenwoningforfait blijft
Het kabinet trekt
het wetsvoorstel indexering eigenwoningforfait in. Zo wordt
voorkomen dat het fiscale toptarief in de toekomst op steeds meer
woningen van toepassing wordt. Dit heeft de ministerraad besloten
op voorstel van staatssecretaris Weekers.
Voor woningen met
een WOZ-waarde vanaf 1.020.000 euro (prijspeil 2011) geldt een
opslag. Nu wordt het grensbedrag jaarlijks geïndexeerd (door
inflatiecorrectie). In het wetsvoorstel werd voorgesteld dit bedrag
te bevriezen, waardoor het toptarief in de toekomst op steeds meer
huizen van toepassing zou zijn. Het kabinet vindt die ontwikkeling
ongewenst en heeft daarom besloten het wetsvoorstel in te trekken.
. . . lees verder op Internet
|
Belastingdienst opnieuw naar zwartspaarders op zoek
De komende tijd
zullen opnieuw vele honderden mensen een brief van de
Belastingdienst op de mat vinden waarin hen wordt gevraagd
opheldering over buitenlandse rekeningen te geven. De fiscus heeft
verschillende nieuwe projecten opgezet naar aanleiding van recente
uit binnen- en buitenland ontvangen informatie over potentiële
Nederlandse zwartspaarders. Ook wordt van internet afkomstige
informatie in de gaten gehouden.
. . . lees verder op Internet
|
Nieuwe website voor eenvoudig inzicht in pensioen en
AOW
Minister Kamp van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft begin 2011 de website
Mijnpensioenoverzicht.nl officieel in gebruik genomen. Deze website
biedt voor het eerst een helder en eenvoudig totaaloverzicht van
aanvullend pensioen dat via het werk is opgebouwd én van AOW. Ook
kan men raadplegen hoeveel nabestaandenpensioen er is na
overlijden.
Bezoekers van de
website moeten inloggen met hun DigiD. De functie van de website is
puur informatief: bezoekers weten met één druk op de knop hoe ze er
voor staan.
. . . lees verder op Internet
|
Nieuwe fiets onder de werkkostenregeling
Met de
werkkostenregeling is de fietsregeling komen te vervallen. Op het
laatste moment voor de invoering van de werkkostenregeling is ook
de voorwaarde geschrapt dat de fiets voor minstens 50% voor
woon-werkverkeer gebruikt moest worden. In de oude regeling kon een
werkgever één keer per drie kalenderjaren een fiets belastingvrij
in eigendom verstrekken, onder voorwaarde dat de werknemer meer dan
de helft van het aantal werkdagen de fiets gebruikt om naar het
werk te komen. De werknemer mocht bovendien de belastingvrije 0,19
euro kilometervergoeding ontvangen per kilometer voor de ritten die
hij met de fiets ten behoeve van het werk rijdt.
Onder de
werkkostenregeling blijft de vrijstelling voor het gebruik van de
fiets voor zakelijke reizen (waaronder woon-werkverkeer) van 0,19
euro per afgelegde kilometer als afzonderlijke vrijstelling in
stand: een zogeheten gerichte vrijstelling. Maar de oude
fietsregeling vervalt. Daarvoor in de plaats kan de werkgever
zonder nadere normeringen en beperkingen een fiets vergoeden of
verstrekken binnen de vrije ruimte van 1,4% van de loonsom. Er
worden geen nadere eisen gesteld aan de fiets. Het mag ook dus ook
een elektrische scooter zijn. En een werkgever kan meer zelf
bepalen; de frequentie van verstrekken (ieder jaar desnoods), de
hoogte van de aanschaf, of het type fiets bijvoorbeeld. Evenmin is
vereist dat de werknemer de fiets/scooter voor minimaal 50% van het
aantal werkdagen gebruikt om naar het werk te komen.
. . . lees verder op Internet
|
|
|
|