Laag belastingtarief voor inkomsten uit innovatie

Lees artikel


Werkkostenregeling, nieuwe regeling vergoeden kosten werknemers

Lees artikel

 

Laag belastingtarief voor inkomsten uit innovatie

 

Al jaren probeert de wetgever door middel van fiscale maatregelen de economie te sturen en te stimuleren. Veel van die maatregelen zijn investeringsgerelateerd: investeringsaftrek, energieinvesteringsaftrek, milieuinvesteringsaftrek etc. De laatste jaren heeft de gedachte postgevat dat de Nederlandse economie zich moet richten op kennis en technologie. Innovatie is het sleutelwoord. In 2007 is in het kader van het wetsontwerp Werken aan winst de octrooibox geïntroduceerd. Dit was een fiscale faciliteit voor de inkomsten uit octrooien.

 

In 2010 is deze regeling omgedoopt tot innovatiebox. Het behelst een tarief voor de vennootschapsbelasting van slechts 5% van de winst die behaald wordt met innovaties. Het gaat om één van de belangrijkste subsidieregelingen. De regering heeft er namelijk maar liefst 625 miljoen euro per jaar voor beschikbaar gesteld. De huidige regeling is niet beperkt tot licentie-inkomsten uit octrooien zoals bij de introductie in 2007 het geval was. Het fiscale voordeel is nu in principe beschikbaar voor inkomsten toerekenbaar aan ontwikkelde immateriële activa. De regeling is beperkt tot oplossingen met een technisch karakter. Sinds 2010 kan ook softwareontwikkeling voor de regeling in aanmerking komen.

 

Mag de onderneming zelf beoordelen of zij de desbetreffende inkomsten geniet? Het antwoord is nee, en dat zal u waarschijnlijk niet verbazen. De overheid koppelt het toekennen van voordelen doorgaans aan zorgvuldige en ingewikkelde procedures. De onderneming moet allereerst een verklaring zien te krijgen op grond van de Wet Bevordering Speur en Ontwikkelingswerk. Deze verklaring kan worden aangevraagd bij het Agentschap NL (voorheen SenterNovem).

 

Als de WBSO-verklaring is verkregen, moet een afspraak worden gemaakt met de Belastingdienst over welk deel van de inkomsten kan worden toegerekend aan de technische vinding. Stel dat een onderneming een bepaalde softwareoplossing heeft ontwikkeld en deze bij haar cliënten implementeert. Komt dan de totale vergoeding in aanmerking voor het lage belastingtarief of alleen het deel dat te maken heeft met de techniek? Als deze vraag is beantwoord, moet nog worden bepaald hoe de kosten aan de onderhavige opbrengsten moeten worden toegerekend. De Belastingdienst heeft aangegeven op dit punt een coöperatieve houding aan de dag te leggen.

 

Er zijn ontgetwijfeld ondernemingen in Nederland die van de innovatiebox kunnen profiteren zonder dat ze er erg in hebben. Dat zou natuurlijk jammer zijn.


. . . terug naar boven

Werkkostenregeling, nieuwe regeling vergoeden kosten werknemers

 

Loonheffing is van toepassing op het loon dat een werkgever uitbetaalt. De werkgever mag bepaalde kosten van werknemers vrij vergoeden. Daarnaast geldt er voor bepaalde vergoedingen en verstrekkingen in natura de zogenaamde eindheffingsregeling. Deze posten ziet de werknemer niet op het loonstrookje; de werkgever draagt de hierover verschuldigde belasting rechtstreeks af. De regeling voor kostenvergoedingen en verstrekkingen is volgens de regering te complex geworden. Vandaar dat per 1 januari 2011 een nieuwe regeling wordt ingevoerd: de werkkostenregeling.

 

De gedachte achter deze regeling is dat de werkgever 1,4% van de loonsom mag besteden aan kostenvergoedingen en natura verstrekkingen. Is het hiermee gemoeide bedrag hoger, dan is de werkgever hierover 80% loonheffing verschuldigd. Dit lijkt een extreem hoog tarief, maar dat valt wel mee. De vergoedingen en verstrekkingen betreffen namelijk netto bedragen. Of dit systeem echt eenvoudiger wordt, is maar de vraag. Want een groot aantal categorieën van vergoedingen is er namelijk van uitgezonderd. Dat zijn de zogenaamde gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen. Dit betreft de belangrijkste zakelijke kosten. Voorbeelden hiervan zijn opleidingskosten en maaltijden tijdens dienstreizen. De hiermee gemoeide bedragen gaan dus niet ten koste van het forfait van 1,4%.

 

Voorbeelden van vergoedingen en verstrekkingen die onder de regeling vallen zijn kerstpakketten, verkeersboetes, maaltijden op de werkplek,verhuiskosten, vakliteratuur die de werknemer thuis krijgt en contributies voor beroepsverenigingen. Belangengroepen en politieke partijen roeren zich om bepaalde vergoedingen overgeheveld te krijgen naar de gerichte vrijstellingen.

 

Voor sommige werkgevers zal de werkkostenregeling een besparing kunnen opleveren, voor anderen een lastenverzwaring. Om schokeffecten te voorkomen, is voor de jaren 2011, 2012 en 2013 de mogelijkheid geopend om het huidige systeem te blijven hanteren. Om vast te stellen of dit voordelig is, moet een rekensom worden gemaakt. De staatssecretaris van Financiën gaat gedurende de driejaarstermijn bekijken welke knelpunten moeten worden opgelost.


. . . terug naar boven

De Jager geeft spaarloon vrij

 

Minister van Financiën De Jager heeft besloten het spaarloon vrij te geven. De Jager komt daarmee tegemoet aan een in de Tweede Kamer breed gedragen wens. Het spaarloon wordt gedeblokkeerd op 15 september 2010, een datum die in overleg met de banken is bepaald. Het gaat om alle spaarloontegoeden die in de periode van 2006 tot en met 2009 door ongeveer 2 miljoen mensen zijn opgebouwd. Spaarders krijgen vanzelf bericht over wat zij moeten doen om over het geld te kunnen beschikken. Opname van het spaarloon is niet verplicht.

 

Met de spaarloonregeling kunnen werknemers belastingvrij een deel van hun brutoloon sparen. Het gaat daarbij om een bedrag van maximaal 613 euro per kalenderjaar. Het geld moet dan op een aparte spaarrekening worden gestort en ten minste vier jaar vast staan. In bepaalde gevallen, zoals bij de aankoop van een eigen woning of de start van een eigen onderneming, mag het geld eerder - belastingvrij - worden opgenomen.


. . . lees verder op Internet

Vakantiewetgeving aangepast naar aanleiding van besluit Europees Hof van Justitie

 

De ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel om de regeling voor vakantie en verlof aan te passen. Werknemers die langdurig ziek zijn krijgen voortaan recht op hetzelfde aantal vakantiedagen als niet-zieke werknemers. In Nederland is dat nu niet zo: langdurig zieke werknemers bouwen minder vakantiedagen op. De wijziging is noodzakelijk door uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen.

 

Het wetsvoorstel regelt daarnaast dat werknemers in de toekomst hun wettelijke vakantiedagen binnen anderhalf jaar moeten opnemen. Te lang uitstellen van vakantie kan de veiligheid en gezondheid in gevaar brengen. Extra vakantiedagen vallen buiten de nieuwe regeling. De termijn geldt niet voor werknemers die redelijkerwijs niet in staat zijn geweest vakantie op te nemen. Werkgever(s) en werknemer(s) kunnen in onderling overleg besluiten de termijn te verlengen.


. . . lees verder op Internet

Inleverdatum verzoeken om teruggaaf van btw uit andere EU-landen over 2009

 

Heeft u in 2009 en 2010 in een ander EU-land btw betaald en wilt u die terugvragen? De uiterste inleverdatum van 30 september 2010 geldt nog steeds voor uw digitale verzoek om teruggave van de btw over 2009.

 

In diverse media is het bericht verschenen dat de inlevertijd voor verzoeken over 2009 is verlengd. Dit is niet juist. Zeer recent heeft de Europese Commissie voorgesteld de termijn van indienen te verlengen, maar hierover is nog geen besluit genomen.


. . . lees verder op Internet

Gewijzigd boetebeleid aangifte loonheffingen

 

Sinds 1 juli geldt voor de loonheffingen een nieuw boetebeleid. De Belastingdienst hanteert een boete van 61 euro en de coulancetermijn is verkort. De Belastingdienst brengt een boete van 61 euro in rekening als het de aangifte loonheffingen te laat of helemaal niet ontvangt. De coulancetermijn eindigt daarbij niet langer op de datum van de naheffingsaanslag, maar zeven kalenderdagen na de uiterste betaaldatum.


. . . lees verder op Internet

Nieuwe subsidie voor restauratie monumenten van start

 

Aanvragen voor de nieuwe Restauratieregeling Monumenten 2010-2011 zijn mogelijk van 30 september 2010 tot en met 30 april 2011 en kunnen worden ingediend bij het ministerie van OCW.

 

In verband met de afschaffing van vrijstelling van overdrachtsbelasting voor beschermde monumenten is er een nieuwe subsidieregeling in het leven geroepen. Het doel van de Restauratieregeling Monumenten 2010-2011 is deze afschaffing van vrijstelling te compenseren. In het kader van de regeling kunnen eigenaren van monumenten of andere voor de monumenten zorgdragende instanties een bijdrage aanvragen tot 70% van de subsidiabele kosten van restauratie.

 

In aanmerking voor een bijdrage komen eigenaren van beschermde monumenten (behalve als dit woonhuizen of boerderijen zonder agrarische functie zijn), aangewezen organisaties voor monumentenbehoud, provincies, gemeenten, waterschappen en eigenaren van woonhuizen en boerderijen zonder agrarische functie die deel uitmaken van een complex (tenzij dat complex als zodanig tot deze categorie behoort).


. . . lees verder op Internet

 


Afmelden

Indien u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen kunt u zich hiervoor afmelden door dit kenbaar te maken middels het sturen van een mail aan ons kantoor. Klik hiervoor op een van de knoppen bovenaan deze nieuwsbrief.

Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die in of via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.