|
|
|
|
Laag belastingtarief voor inkomsten uit innovatie
Al jaren
probeert de wetgever door middel van fiscale maatregelen de
economie te sturen en te stimuleren. Veel van die maatregelen zijn
investeringsgerelateerd: investeringsaftrek, energieinvesteringsaftrek,
milieuinvesteringsaftrek etc. De laatste jaren heeft de gedachte
postgevat dat de Nederlandse economie zich moet richten op kennis
en technologie. Innovatie is het sleutelwoord. In 2007 is in het
kader van het wetsontwerp Werken aan winst de octrooibox
geïntroduceerd. Dit was een fiscale faciliteit voor de inkomsten
uit octrooien.
In 2010 is
deze regeling omgedoopt tot innovatiebox. Het behelst een tarief
voor de vennootschapsbelasting van slechts 5% van de winst die
behaald wordt met innovaties. Het gaat om één van de belangrijkste
subsidieregelingen. De regering heeft er namelijk maar liefst 625
miljoen euro per jaar voor beschikbaar gesteld. De huidige regeling
is niet beperkt tot licentie-inkomsten uit octrooien zoals bij de
introductie in 2007 het geval was. Het fiscale voordeel is nu in
principe beschikbaar voor inkomsten toerekenbaar aan ontwikkelde
immateriële activa. De regeling is beperkt tot oplossingen met een
technisch karakter. Sinds 2010 kan ook softwareontwikkeling voor de
regeling in aanmerking komen.
Mag de
onderneming zelf beoordelen of zij de desbetreffende inkomsten
geniet? Het antwoord is nee, en dat zal u waarschijnlijk niet
verbazen. De overheid koppelt het toekennen van voordelen doorgaans
aan zorgvuldige en ingewikkelde procedures. De onderneming moet
allereerst een verklaring zien te krijgen op grond van de Wet
Bevordering Speur en Ontwikkelingswerk. Deze verklaring kan worden
aangevraagd bij het Agentschap NL (voorheen SenterNovem).
Als de
WBSO-verklaring is verkregen, moet een afspraak worden gemaakt met
de Belastingdienst over welk deel van de inkomsten kan worden
toegerekend aan de technische vinding. Stel dat een onderneming een
bepaalde softwareoplossing heeft ontwikkeld en deze bij haar
cliënten implementeert. Komt dan de totale vergoeding in aanmerking
voor het lage belastingtarief of alleen het deel dat te maken heeft
met de techniek? Als deze vraag is beantwoord, moet nog worden
bepaald hoe de kosten aan de onderhavige opbrengsten moeten worden
toegerekend. De Belastingdienst heeft aangegeven op dit punt een
coöperatieve houding aan de dag te leggen.
Er zijn
ontgetwijfeld ondernemingen in Nederland die van de innovatiebox
kunnen profiteren zonder dat ze er erg in hebben. Dat zou
natuurlijk jammer zijn.
. . . terug naar boven
|
Werkkostenregeling, nieuwe regeling vergoeden
kosten werknemers
Loonheffing
is van toepassing op het loon dat een werkgever uitbetaalt. De
werkgever mag bepaalde kosten van werknemers vrij vergoeden.
Daarnaast geldt er voor bepaalde vergoedingen en verstrekkingen in
natura de zogenaamde eindheffingsregeling. Deze posten ziet de werknemer
niet op het loonstrookje; de werkgever draagt de hierover
verschuldigde belasting rechtstreeks af. De regeling voor
kostenvergoedingen en verstrekkingen is volgens de regering te
complex geworden. Vandaar dat per 1 januari 2011 een nieuwe regeling
wordt ingevoerd: de werkkostenregeling.
De gedachte
achter deze regeling is dat de werkgever 1,4% van de loonsom mag
besteden aan kostenvergoedingen en natura verstrekkingen. Is het
hiermee gemoeide bedrag hoger, dan is de werkgever hierover 80%
loonheffing verschuldigd. Dit lijkt een extreem hoog tarief, maar
dat valt wel mee. De vergoedingen en verstrekkingen betreffen
namelijk netto bedragen. Of dit systeem echt eenvoudiger wordt, is
maar de vraag. Want een groot aantal categorieën van vergoedingen is
er namelijk van uitgezonderd. Dat zijn de zogenaamde gerichte
vrijstellingen en nihilwaarderingen. Dit betreft de belangrijkste
zakelijke kosten. Voorbeelden hiervan zijn opleidingskosten en
maaltijden tijdens dienstreizen. De hiermee gemoeide bedragen gaan
dus niet ten koste van het forfait van 1,4%.
Voorbeelden
van vergoedingen en verstrekkingen die onder de regeling vallen
zijn kerstpakketten, verkeersboetes, maaltijden op de
werkplek,verhuiskosten, vakliteratuur die de werknemer thuis krijgt
en contributies voor beroepsverenigingen. Belangengroepen en
politieke partijen roeren zich om bepaalde vergoedingen
overgeheveld te krijgen naar de gerichte vrijstellingen.
Voor
sommige werkgevers zal de werkkostenregeling een besparing kunnen
opleveren, voor anderen een lastenverzwaring. Om schokeffecten te
voorkomen, is voor de jaren 2011, 2012 en 2013 de mogelijkheid
geopend om het huidige systeem te blijven hanteren. Om vast te
stellen of dit voordelig is, moet een rekensom worden gemaakt. De
staatssecretaris van Financiën gaat gedurende de driejaarstermijn
bekijken welke knelpunten moeten worden opgelost.
. . . terug naar boven
|
|
|
|
|
De Jager geeft spaarloon vrij
Minister
van Financiën De Jager heeft besloten het spaarloon vrij te geven.
De Jager komt daarmee tegemoet aan een in de Tweede Kamer breed
gedragen wens. Het spaarloon wordt gedeblokkeerd op 15 september
2010, een datum die in overleg met de banken is bepaald. Het gaat
om alle spaarloontegoeden die in de periode van 2006 tot en met
2009 door ongeveer 2 miljoen mensen zijn opgebouwd. Spaarders
krijgen vanzelf bericht over wat zij moeten doen om over het geld
te kunnen beschikken. Opname van het spaarloon is niet verplicht.
Met de
spaarloonregeling kunnen werknemers belastingvrij een deel van hun
brutoloon sparen. Het gaat daarbij om een bedrag van maximaal 613
euro per kalenderjaar. Het geld moet dan op een aparte
spaarrekening worden gestort en ten minste vier jaar vast staan. In
bepaalde gevallen, zoals bij de aankoop van een eigen woning of de
start van een eigen onderneming, mag het geld eerder -
belastingvrij - worden opgenomen.
. . . lees verder op Internet
|
Vakantiewetgeving aangepast naar aanleiding van besluit Europees
Hof van Justitie
De
ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel om de regeling
voor vakantie en verlof aan te passen. Werknemers die langdurig
ziek zijn krijgen voortaan recht op hetzelfde aantal vakantiedagen
als niet-zieke werknemers. In Nederland is dat nu niet zo:
langdurig zieke werknemers bouwen minder vakantiedagen op. De
wijziging is noodzakelijk door uitspraken van het Hof van Justitie
van de Europese Gemeenschappen.
Het
wetsvoorstel regelt daarnaast dat werknemers in de toekomst hun
wettelijke vakantiedagen binnen anderhalf jaar moeten opnemen. Te
lang uitstellen van vakantie kan de veiligheid en gezondheid in
gevaar brengen. Extra vakantiedagen vallen buiten de nieuwe
regeling. De termijn geldt niet voor werknemers die redelijkerwijs
niet in staat zijn geweest vakantie op te nemen. Werkgever(s) en
werknemer(s) kunnen in onderling overleg besluiten de termijn te
verlengen.
. . . lees verder op Internet
|
Inleverdatum verzoeken om teruggaaf van btw uit andere
EU-landen over 2009
Heeft u in
2009 en 2010 in een ander EU-land btw betaald en wilt u die
terugvragen? De uiterste inleverdatum van 30 september 2010 geldt
nog steeds voor uw digitale verzoek om teruggave van de btw over
2009.
In diverse
media is het bericht verschenen dat de inlevertijd voor verzoeken
over 2009 is verlengd. Dit is niet juist. Zeer recent heeft de
Europese Commissie voorgesteld de termijn van indienen te
verlengen, maar hierover is nog geen besluit genomen.
. . . lees verder op Internet
|
Gewijzigd boetebeleid aangifte loonheffingen
Sinds 1
juli geldt voor de loonheffingen een nieuw boetebeleid. De
Belastingdienst hanteert een boete van 61 euro en de
coulancetermijn is verkort. De Belastingdienst brengt een boete van
61 euro in rekening als het de aangifte loonheffingen te laat of
helemaal niet ontvangt. De coulancetermijn eindigt daarbij niet
langer op de datum van de naheffingsaanslag, maar zeven
kalenderdagen na de uiterste betaaldatum.
. . . lees verder op Internet
|
Nieuwe subsidie voor restauratie monumenten van start
Aanvragen
voor de nieuwe Restauratieregeling Monumenten 2010-2011 zijn
mogelijk van 30 september 2010 tot en met 30 april 2011 en kunnen
worden ingediend bij het ministerie van OCW.
In verband
met de afschaffing van vrijstelling van overdrachtsbelasting voor
beschermde monumenten is er een nieuwe subsidieregeling in het
leven geroepen. Het doel van de Restauratieregeling Monumenten
2010-2011 is deze afschaffing van vrijstelling te compenseren. In
het kader van de regeling kunnen eigenaren van monumenten of andere
voor de monumenten zorgdragende instanties een bijdrage aanvragen
tot 70% van de subsidiabele kosten van restauratie.
In
aanmerking voor een bijdrage komen eigenaren van beschermde
monumenten (behalve als dit woonhuizen of boerderijen zonder
agrarische functie zijn), aangewezen organisaties voor
monumentenbehoud, provincies, gemeenten, waterschappen en eigenaren
van woonhuizen en boerderijen zonder agrarische functie die deel
uitmaken van een complex (tenzij dat complex als zodanig tot deze
categorie behoort).
. . . lees verder op Internet
|
|
|
|