Aftrek
giften door ondernemers
Lees artikel
|
Gevolgen
van een verworpen boekhouding
Lees artikel
|
Aftrek giften door ondernemers
Giften aan goede
doelen zijn fiscaal aftrekbaar. Er geldt hiervoor echter een drempel van 1
procent van het inkomen. Verdient u euro 40.000 dan moet u minimaal euro
400 aan giften doen om voor aftrek in aanmerking te komen. Voor deze
drempel telt het inkomen van de partner mee. Alleen het meerdere boven de
drempel is aftrekbaar. Naast de drempel geldt een maximaal aftrekbaar
bedrag van 10 procent van het gezamenlijke inkomen. Een andere barrière
voor fiscale aftrek is dat contante giften niet in aanmerking komen. De giften
moeten met schriftelijke bescheiden kunnen worden aangetoond. Een
bankoverschrijving voldoet hiervoor.
Goedgeefse ondernemers moeten bij hun belastingaangifte
onderscheid maken tussen giften die zij in hun hoedanigheid van particulier
doen en als ondernemer. Ondernemers worden regelmatig benaderd een bijdrage
te leveren aan allelei plaatselijke initiatieven, zoals de scouting en
sportverenigingen. Soms klopt een belangrijke zakelijke relatie aan die op
zoek is naar sponsoren voor een weeshuis in Afrika. Ondernemers schenken
niet altijd uit altruïstische motieven. Vaak doen zij dit omdat weigeren
hun reputatie als ondernemer zou kunnen schaden. Zij kunnen zich er
redelijkerwijs niet aan onttrekken. In dergelijke gevallen betreft het
zakelijke giften. Deze giften kunnen volledig als bedrijfskosten worden
opgevoerd. Hiervoor geldt niet de drempel van 1 procent van het inkomen en
evenmin het plafond van 10 procent van het inkomen. Het kan daarom fiscaal voordelig zijn giften
als zakelijke gift aan te merken in plaats van als particuliere gift.
Giften die de ondernemer als particulier doet,
mogen niet als zakelijke kosten worden afgetrokken. Denk hierbij aan giften
aan de kerk, politieke partijen, het Rode Kruis en KWK Kankerbestrijding.
Er is wat dit betreft geen vrije keus. In twijfelgevallen zou de ondernemer
de gift onder zijn zakelijke uitgaven kunnen rangschikken. Fiscalisten
noemen dit "in dubio contra fiscum". Het voorgaande geldt ook als
u de onderneming in BV-vorm drijft. In de Wet vennootschapsbelasting is een
beperking van giftenaftrek opgenomen van euro 226. Alleen het meerdere is
aftrekbaar. Maar deze beperking is niet bedoeld voor zakelijke giften.
. . .
terug naar boven
|
Gevolgen van een verworpen boekhouding
Een
ondernemer moet belasting betalen over zijn winst. Om de fiscus in staat te
stellen aanslagen op te leggen moet hij aangifte doen. Ondernemers zijn
verplicht een administratie te voeren die aan bepaalde eisen voldoet. De
administratie moet minimaal zeven jaar bewaard worden. Daarnaast moeten
allerlei zaken die met de administratie samenhangen bewaard worden, zoals
rekeningen en kassarollen. In de belastingwet is dit als volgt verwoord:
Administratieplichtigen zijn gehouden
van hun vermogenstoestand en van alles betreffende hun bedrijf (...) naar
de eisen van dat bedrijf (...) op zodanige wijze een administratie te
voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers
op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde hun rechten en
verplichtingen alsmede de voor de heffing van belasting van belang zijnde
gegevens hieruit duidelijk blijken.
Vooral branches met veel contante ontvangsten mogen zich in een
warme belangstelling van de Belastingdienst verheugen. Denk maar aan de
horeca. De fiscus beschikt over verschillende controletechnieken om vast te
stellen of er omzet buiten de boeken is gehouden. Zo wordt de bruto
winstmarge vergeleken met branchegegevens. In de horeca worden zogenaamde
schenknormen gehanteerd. Als er sprake is van een afwijking waarvoor geen
plausibele verklaring kan worden aangevoerd, ziet het er slecht uit voor de
ondernemer. Als de fiscus de winst wil corrigeren, zal minimaal sprake
moeten zijn van twee gebreken. Naast de te lage bruto winstmarges kan
worden gedacht aan het niet bewaard zijn van de kasadministratie en
zogenaamde negatieve kassen. Als de ondernemer uitgaven heeft gedaan,
terwijl er daarvoor volgens de boekhouding onvoldoende kasgeld aanwezig
was, vormt dat een aanwijzing dat niet alle ontvangsten in de
kasadministratie zijn verantwoord.
Als de controleur aantoont dat er naar alle
waarschijnlijkheid te weinig is aangegeven, wordt de boekhouding verworpen.
Dat betekent dat de fiscus navorderingsaanslagen oplegt op basis van
schattingen. Hierbij moet rekening worden gehouden met boetes en rente.
Normaliter moet de fiscus een correctie motiveren. Bij een verworpen
boekhouding moet de ondernemer aantonen dat de schatting onjuist is. Dit
wordt "omkering van de bewijslast" genoemd. Het komt erop neer
dat de ondernemer met een zeer overtuigend verhaal moet komen om de
schatting van de inspecteur onderuit te halen. Dit is in de praktijk niet
onmogelijk maar wel lastig.
. . .
terug naar boven
|
|
|
|
|
|
Wat
zijn de gevolgen van de kabinetsplannen Prinsjesdag 2009?
Op Prinsjesdag heeft het kabinet de plannen voor 2010 bekend
gemaakt. Wat betekenen deze kabinetsplannen voor u?
In dit onderdeel vindt u per doelgroep wat het "effect op u" is.
Kies tot welke doelgroep(en) u behoort. Vervolgens worden de maatregelen
getoond die voor u van belang kunnen zijn, bijvoorbeeld als automobilist,
ouder of koper van een huis, maar ook in uw werk als ondernemer, leraar of
arts.
De informatie is afkomstig uit de rijksbegroting, de Miljoenennota en het
Belastingplan voor 2010. De plannen zijn pas definitief als de Tweede en
Eerste Kamer ze hebben goedgekeurd.
. . . lees verder op
Internet
|
Automatische verstrekking
Verklaring arbeidsrelatie (VAR)
Hebt u de afgelopen drie jaar een Verklaring arbeidsrelatie (VAR)
aangevraagd? Dan krijgt u misschien straks automatisch een VAR voor volgend
jaar. Vanaf half augustus verstuurt de Belastingdienst de eerste VAR's voor
2010.
Om de administratieve lasten voor ondernemers en freelancers te verlichten,
gaat de Belastingdienst de VAR's automatisch verstrekken. Om automatisch
een VAR te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U hebt de afgelopen drie
jaar een VAR aangevraagd;
- U hebt telkens een VAR
voor hetzelfde soort werk aangevraagd;
- U hebt het werk onder
vergelijkbare omstandigheden uitgevoerd;
- U hebt telkens eenzelfde
VAR gekregen;
- De Belastingdienst heeft
de VAR's in de tussentijd niet herzien.
.
. . lees verder op Internet
|
Dubbele renteaftrek weer
mogelijk na verhuur
Staatssecretaris De Jager van Financiën wil het voor mensen met
twee woningen makkelijker maken de eerste woning te verhuren. Zij kunnen na
de verhuurperiode tijdelijk weer aanspraak maken op hypotheekrenteaftrek.
De terugkeer naar de eigenwoningregeling treedt alleen op indien, wanneer
niet zou zijn overgegaan tot tijdelijke verhuur, hypotheekrenteaftrek nog
steeds mogelijk zou zijn geweest. De hypotheekrenteaftrek in box 1 herleeft
dan voor de resterende periode waarin dubbele hypotheekrenteaftrek is
toegestaan.
De maatregel gaat vanaf 1 januari volgend jaar in en geldt voor twee jaar.
Eigenaren van twee huizen mogen de oude woning voor een periode van
maximaal drie jaar verhuren. Nu is het zo dat als eigenaren van twee huizen
hun oude huis verhuren, zij het recht op een dubbele hypotheekrenteaftrek
kwijtraken.
De maatregel geldt in beginsel alleen voor gevallen waarbij de
verhuur een aanvang neemt op of na 1 januari 2010. De maatregel heeft een
tijdelijk karakter voor de duur van twee jaar. Per 1 januari 2012 wordt
vervolgens teruggekeerd naar de huidige regeling.
.
. . lees verder op Internet
|
Overdrachtsbelasting
rijksmonument (voorlopig) afgeschaft
Particulieren die een rijksmonument kopen, hoeven daarover geen
overdrachtsbelasting meer te betalen. Staatssecretaris De Jager (Financiën)
heeft dat onlangs besloten naar aanleiding van een uitspraak van Hof Den
Haag.
Rechtspersonen hoefden de 6% overdrachtsbelasting voor rijksmonumenten al
niet te betalen, maar particulieren wel. Een koper vocht met succes deze
ongelijkheid aan. Het hof vond het onderscheid tussen particulieren en
rechtspersonen hier onterecht. De Jager was het eens met deze constatering.
De maatregel werkt terug tot en met 1 mei 2009 en is tijdelijk. Aan het
eind van het jaar is er een evaluatie.
.
. . lees verder op Internet
|
Mogelijkheden octrooibox
verruimd
De mogelijkheden voor innovatieve ondernemers om gebruik te maken
van de octrooibox zijn verruimd. Ondernemers kunnen voortaan verliezen op
de exploitatie van octrooien volledig in plaats van gedeeltelijk verrekenen
met de belastbare winst.
Staatssecretaris De Jager: 'Innovatieve ondernemers zijn ontzettend
belangrijk voor de Nederlandse economie. Met deze maatregel wil ik
innovatieve bedrijven die het door de kredietcrisis moeilijk hebben,
permanent een steuntje in de rug geven.'
Bedrijven die bijvoorbeeld uitvindingen of technische toepassingen
ontwikkelen en daarvoor octrooi hebben gekregen, kunnen gebruikmaken van de
octrooibox. Hierdoor zijn opbrengsten uit deze zelfontwikkelde immateriële
activa belast met een gereduceerd tarief van 10%. Door de verruiming van de
octrooibox kan de ondernemer eventuele verliezen niet voor 10%, maar
volledig verrekenen met de belastbare winst. Dit geldt voor verliezen die
zijn ontstaan in 2009 en 2010. De maatregel werkt terug tot en met 1
januari 2009.
.
. . lees verder op Internet
|
|
|
|
|
|