Ga naar onze websiteStuur ons een e-mail 

 


Aftrek giften door ondernemers

Lees artikel


 


Gevolgen van een verworpen boekhouding

Lees artikel


Aftrek giften door ondernemers

Giften aan goede doelen zijn fiscaal aftrekbaar. Er geldt hiervoor echter een drempel van 1 procent van het inkomen. Verdient u euro 40.000 dan moet u minimaal euro 400 aan giften doen om voor aftrek in aanmerking te komen. Voor deze drempel telt het inkomen van de partner mee. Alleen het meerdere boven de drempel is aftrekbaar. Naast de drempel geldt een maximaal aftrekbaar bedrag van 10 procent van het gezamenlijke inkomen. Een andere barrière voor fiscale aftrek is dat contante giften niet in aanmerking komen. De giften moeten met schriftelijke bescheiden kunnen worden aangetoond. Een bankoverschrijving voldoet hiervoor.

Goedgeefse ondernemers moeten bij hun belastingaangifte onderscheid maken tussen giften die zij in hun hoedanigheid van particulier doen en als ondernemer. Ondernemers worden regelmatig benaderd een bijdrage te leveren aan allelei plaatselijke initiatieven, zoals de scouting en sportverenigingen. Soms klopt een belangrijke zakelijke relatie aan die op zoek is naar sponsoren voor een weeshuis in Afrika. Ondernemers schenken niet altijd uit altruïstische motieven. Vaak doen zij dit omdat weigeren hun reputatie als ondernemer zou kunnen schaden. Zij kunnen zich er redelijkerwijs niet aan onttrekken. In dergelijke gevallen betreft het zakelijke giften. Deze giften kunnen volledig als bedrijfskosten worden opgevoerd. Hiervoor geldt niet de drempel van 1 procent van het inkomen en evenmin het plafond van 10 procent van het inkomen. Het kan daarom fiscaal voordelig zijn giften als zakelijke gift aan te merken in plaats van als particuliere gift.

Giften die de ondernemer als particulier doet, mogen niet als zakelijke kosten worden afgetrokken. Denk hierbij aan giften aan de kerk, politieke partijen, het Rode Kruis en KWK Kankerbestrijding. Er is wat dit betreft geen vrije keus. In twijfelgevallen zou de ondernemer de gift onder zijn zakelijke uitgaven kunnen rangschikken. Fiscalisten noemen dit "in dubio contra fiscum". Het voorgaande geldt ook als u de onderneming in BV-vorm drijft. In de Wet vennootschapsbelasting is een beperking van giftenaftrek opgenomen van euro 226. Alleen het meerdere is aftrekbaar. Maar deze beperking is niet bedoeld voor zakelijke giften.

. . . terug naar boven



Gevolgen van een verworpen boekhouding

Een ondernemer moet belasting betalen over zijn winst. Om de fiscus in staat te stellen aanslagen op te leggen moet hij aangifte doen. Ondernemers zijn verplicht een administratie te voeren die aan bepaalde eisen voldoet. De administratie moet minimaal zeven jaar bewaard worden. Daarnaast moeten allerlei zaken die met de administratie samenhangen bewaard worden, zoals rekeningen en kassarollen. In de belastingwet is dit als volgt verwoord:
Administratieplichtigen zijn gehouden van hun vermogenstoestand en van alles betreffende hun bedrijf (...) naar de eisen van dat bedrijf (...) op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde hun rechten en verplichtingen alsmede de voor de heffing van belasting van belang zijnde gegevens hieruit duidelijk blijken.

Vooral branches met veel contante ontvangsten mogen zich in een warme belangstelling van de Belastingdienst verheugen. Denk maar aan de horeca. De fiscus beschikt over verschillende controletechnieken om vast te stellen of er omzet buiten de boeken is gehouden. Zo wordt de bruto winstmarge vergeleken met branchegegevens. In de horeca worden zogenaamde schenknormen gehanteerd. Als er sprake is van een afwijking waarvoor geen plausibele verklaring kan worden aangevoerd, ziet het er slecht uit voor de ondernemer. Als de fiscus de winst wil corrigeren, zal minimaal sprake moeten zijn van twee gebreken. Naast de te lage bruto winstmarges kan worden gedacht aan het niet bewaard zijn van de kasadministratie en zogenaamde negatieve kassen. Als de ondernemer uitgaven heeft gedaan, terwijl er daarvoor volgens de boekhouding onvoldoende kasgeld aanwezig was, vormt dat een aanwijzing dat niet alle ontvangsten in de kasadministratie zijn verantwoord.

Als de controleur aantoont dat er naar alle waarschijnlijkheid te weinig is aangegeven, wordt de boekhouding verworpen. Dat betekent dat de fiscus navorderingsaanslagen oplegt op basis van schattingen. Hierbij moet rekening worden gehouden met boetes en rente. Normaliter moet de fiscus een correctie motiveren. Bij een verworpen boekhouding moet de ondernemer aantonen dat de schatting onjuist is. Dit wordt "omkering van de bewijslast" genoemd. Het komt erop neer dat de ondernemer met een zeer overtuigend verhaal moet komen om de schatting van de inspecteur onderuit te halen. Dit is in de praktijk niet onmogelijk maar wel lastig.

. . . terug naar boven

 

 

 

 


Wat zijn de gevolgen van de kabinetsplannen Prinsjesdag 2009?

Op Prinsjesdag heeft het kabinet de plannen voor 2010 bekend gemaakt. Wat betekenen deze kabinetsplannen voor u?
In dit onderdeel vindt u per doelgroep wat het "effect op u" is. Kies tot welke doelgroep(en) u behoort. Vervolgens worden de maatregelen getoond die voor u van belang kunnen zijn, bijvoorbeeld als automobilist, ouder of koper van een huis, maar ook in uw werk als ondernemer, leraar of arts.
De informatie is afkomstig uit de rijksbegroting, de Miljoenennota en het Belastingplan voor 2010. De plannen zijn pas definitief als de Tweede en Eerste Kamer ze hebben goedgekeurd.

. . . lees verder op Internet


 

Automatische verstrekking Verklaring arbeidsrelatie (VAR)

Hebt u de afgelopen drie jaar een Verklaring arbeidsrelatie (VAR) aangevraagd? Dan krijgt u misschien straks automatisch een VAR voor volgend jaar. Vanaf half augustus verstuurt de Belastingdienst de eerste VAR's voor 2010.
Om de administratieve lasten voor ondernemers en freelancers te verlichten, gaat de Belastingdienst de VAR's automatisch verstrekken. Om automatisch een VAR te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U hebt de afgelopen drie jaar een VAR aangevraagd;
  • U hebt telkens een VAR voor hetzelfde soort werk aangevraagd;
  • U hebt het werk onder vergelijkbare omstandigheden uitgevoerd;
  • U hebt telkens eenzelfde VAR gekregen;
  • De Belastingdienst heeft de VAR's in de tussentijd niet herzien.

. . . lees verder op Internet


 

Dubbele renteaftrek weer mogelijk na verhuur

Staatssecretaris De Jager van Financiën wil het voor mensen met twee woningen makkelijker maken de eerste woning te verhuren. Zij kunnen na de verhuurperiode tijdelijk weer aanspraak maken op hypotheekrenteaftrek. De terugkeer naar de eigenwoningregeling treedt alleen op indien, wanneer niet zou zijn overgegaan tot tijdelijke verhuur, hypotheekrenteaftrek nog steeds mogelijk zou zijn geweest. De hypotheekrenteaftrek in box 1 herleeft dan voor de resterende periode waarin dubbele hypotheekrenteaftrek is toegestaan.
De maatregel gaat vanaf 1 januari volgend jaar in en geldt voor twee jaar. Eigenaren van twee huizen mogen de oude woning voor een periode van maximaal drie jaar verhuren. Nu is het zo dat als eigenaren van twee huizen hun oude huis verhuren, zij het recht op een dubbele hypotheekrenteaftrek kwijtraken.

De maatregel geldt in beginsel alleen voor gevallen waarbij de verhuur een aanvang neemt op of na 1 januari 2010. De maatregel heeft een tijdelijk karakter voor de duur van twee jaar. Per 1 januari 2012 wordt vervolgens teruggekeerd naar de huidige regeling.

. . . lees verder op Internet


 

Overdrachtsbelasting rijksmonument (voorlopig) afgeschaft

Particulieren die een rijksmonument kopen, hoeven daarover geen overdrachtsbelasting meer te betalen. Staatssecretaris De Jager (Financiën) heeft dat onlangs besloten naar aanleiding van een uitspraak van Hof Den Haag.
Rechtspersonen hoefden de 6% overdrachtsbelasting voor rijksmonumenten al niet te betalen, maar particulieren wel. Een koper vocht met succes deze ongelijkheid aan. Het hof vond het onderscheid tussen particulieren en rechtspersonen hier onterecht. De Jager was het eens met deze constatering.
De maatregel werkt terug tot en met 1 mei 2009 en is tijdelijk. Aan het eind van het jaar is er een evaluatie.

. . . lees verder op Internet


 

Mogelijkheden octrooibox verruimd

De mogelijkheden voor innovatieve ondernemers om gebruik te maken van de octrooibox zijn verruimd. Ondernemers kunnen voortaan verliezen op de exploitatie van octrooien volledig in plaats van gedeeltelijk verrekenen met de belastbare winst.
Staatssecretaris De Jager: 'Innovatieve ondernemers zijn ontzettend belangrijk voor de Nederlandse economie. Met deze maatregel wil ik innovatieve bedrijven die het door de kredietcrisis moeilijk hebben, permanent een steuntje in de rug geven.'
Bedrijven die bijvoorbeeld uitvindingen of technische toepassingen ontwikkelen en daarvoor octrooi hebben gekregen, kunnen gebruikmaken van de octrooibox. Hierdoor zijn opbrengsten uit deze zelfontwikkelde immateriële activa belast met een gereduceerd tarief van 10%. Door de verruiming van de octrooibox kan de ondernemer eventuele verliezen niet voor 10%, maar volledig verrekenen met de belastbare winst. Dit geldt voor verliezen die zijn ontstaan in 2009 en 2010. De maatregel werkt terug tot en met 1 januari 2009.

. . . lees verder op Internet

 

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.