Ga naar onze websiteStuur ons een e-mail 

 


Een kostenvergoeding voor de ondernemer

Lees artikel


 


Goodwill fiscaal bekeken

Lees artikel


Een kostenvergoeding voor de ondernemer

Werknemers kunnen van hun baas onder bepaalde voorwaarden een fiscaal onbelaste vaste kostenvergoeding krijgen. Zij krijgen die bijvoorbeeld voor de kosten van dranken en maaltijden tijdens zakelijke reizen. Denk hierbij aan vertegenwoordigers die veel onderweg zijn. De fiscus is in de loop van de tijd steeds strengere eisen gaan stellen aan zo'n onbelaste kostenvergoeding. In het verleden waren die vergoedingen in veel gevallen nogal royaal en fungeerden ze vaak als onbelast loon.

Als u directeur-aandeelhouder van een BV bent, wordt u fiscaal als werknemer behandeld. Dit betekent dat ook u een onbelaste kostenvergoeding van de BV kunt ontvangen. Uiteraard moet u die dan wel kunnen onderbouwen. En het kan natuurlijk niet zo zijn dat de kosten waarop de vaste kostenvergoeding betrekking heeft, ook nog eens apart aan de BV worden gedeclareerd.

Bij een ondernemer is een vaste kostenvergoeding in principe niet mogelijk. Toch wordt voor de ondernemer weleens een oplossing gekozen die hierop lijkt. Om te voorkomen dat hij precies moet bijhouden hoeveel kosten hij maakt voor parkeren onderweg, maaltijden en dranken onderweg, kleine presentjes voor zakenrelaties etc. zou hiervoor in de administratie met een schatting kunnen worden gewerkt.
Als die schatting redelijk is, doet de fiscus meestal niet moeilijk. De ondernemer voert dan de schatting als aftrekpost op en betaalt de desbetreffende kleine kostenposten privé. Fiscalisten noemen dat een "stelpost".

Deze handelwijze heeft als voordeel de administratieve eenvoud. U hoeft niet allerlei kleine bedragen in te boeken en een veelheid van bonnetjes te bewaren. Een nadeel is dat u natuuurlijk altijd discussie met de fiscus kunt krijgen over de schatting. Als de fiscus de schatting te hoog vindt, wordt de aftrekpost niet volledig geaccepteerd en de winst hoger vastgesteld. Als kleine posten door middel van een schatting worden verwerkt, zullen er geen bonnetjes van worden bewaard. Dit betekent dat de ondernemer de eventuele daarin opgenomen omzetbelasting niet kan verrekenen. Dit nadeel is betrekkelijk omdat veel "kleine posten" geen omzetbelasting bevatten, zoals parkeerkosten, dranken en maaltijden.

. . . terug naar boven



Goodwill fiscaal bekeken

Bij de overname van een bestaande onderneming wordt soms een bedrag voor goodwill betaald. Een koper is daartoe bereid omdat het prettiger is een bestaande, winstgevende zaak te kopen dan een compleet nieuwe onderneming te stichten. Bij een nieuwe onderneming duurt het immers enige tijd voordat daarmee winst wordt behaald. Goodwill mag van de fiscus in tien jaar worden afgeschreven. Tot 2007 mocht dat trouwens in vijf jaar. De afschrijving vindt meestal in gelijke porties plaats. Dus als u euro 100.000 betaalt, heeft u tien jaar lang jaarlijks een fiscale aftrekpost van euro 10.000. Dat u goodwill fiscaal mag afschrijven, betekent niet dat de goodwill ook echt minder waard wordt. Als de ondernemer het goed doet, kan de goodwill zelfs in waarde vermeerderen. Dat maakt voor de fiscale afschrijving niets uit.

De fiscale afschrijving betekent dat de ondernemer minder belasting hoeft te betalen. Vaak wordt geadviseerd deze besparing te gebruiken om (extra) af te lossen op de financiering. In de praktijk is het trouwens vaak lastig om goodwill gefinancierd te krijgen. Als een ondernemer een pand wil kopen, kan de bank daarop hypothecaire zekerheid verkrijgen. Maar zekerheid op goodwill is onmogelijk. De bank financiert dan op de blauwe ogen van de ondernemer, daarbij misschien gesteund door borgstellingen van familieleden. Door de kredietcrisis is de goodwill van veel bedrijven trouwens verdwenen of minder waard geworden.

Als de verkoper van een onderneming een bedrag voor goodwill realiseert, moet hij hierover in principe met de fiscus afrekenen. Bij bedrijfsoverdrachten binnen de familie wordt vaak gebruik gemaakt van mogelijkheden om aan deze afrekening te ontkomen. Zo kent de belastingwet onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om fiscaal geruisloos over te dragen. Tegenover dit voordeel staat het nadeel dat de koper niet over de goodwill kan afschrijven. Hij moet er in principe wel voor betalen, maar krijgt een korting vanwege de fiscale afschrijving die hij zal missen. Dit laatste wordt "belastinglatentie" genoemd.

. . . terug naar boven

 

 

 

 


Fiscaal stimuleringspakket aangenomen door Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft het Fiscaal stimuleringspakket van staatssecretaris De Jager aangenomen. In dit pakket zijn fiscale maatregelen opgenomen die onderdeel zijn van het crisispakket van het kabinet. In dit wetsvoorstel zijn onder andere de volgende maatregelen opgenomen:

  • intensivering van de faciliteiten voor speur- en ontwikkelingswerk;
  • toepassing van de energie-investeringsaftrek voor energiebesparing in huurwoningen;
  • verlaging van het MKB-tarief in de tweede schijf van de vennootschapsbelasting naar 20% voor de jaren 2009 en 2010;
  • de (vergrijp)boete voor het niet aangeven van inkomen in box 3 wordt verhoogd naar maximaal 300%;
  • het huidige g-rekeningenstelsel wordt vervangen door een depotstelsel.

Ook zijn er bij het wetsvoorstel een drietal amendementen van de Tweede Kamer aangenomen:

  • toepassen van het verlaagd BTW-tarief voor isolatiewerkzaamheden;
  • het beperken van de inkeerregeling tot twee jaar na aangifte;
  • inkorten van de tijdelijke verhoging van het budget voor de energie investeringsaftrek met twee maanden t.b.v. de subsidieregeling voor dubbel glas.

De beoogde ingangsdatum van het Fiscaal stimuleringspakket is 1 juli 2009. De Eerste Kamer moet het wetsvoorstel nog behandelen.

. . . lees verder op Internet


 

Strengere controles tegen misbruik auto van de zaak

De Belastingdienst gaat het misbruik van de auto van de zaak strenger controleren. Dat heeft staatssecretaris De Jager van Financiën besloten op basis van de nieuwste cijfers.
Sinds het begin van het jaar is bij zo’n 1500 belastingplichtigen voor in totaal euro 4 miljoen aan naheffingen en boetes voor onterecht privé gebruik auto van de zaak opgelegd. De totale stand komt daarmee op euro 23 miljoen euro aan naheffingen en boetes voor zo'n 11.000 belastingplichtigen die onterecht een flink belastingvoordeel wilden opstrijken.
Wie een auto van de zaak rijdt en minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt, hoeft minder belasting te betalen. Uit eerdere onderzoeken van de Belastingdienst bleek dat een fors aantal van deze belastingplichtigen het niet zo nauw nam met deze grens. Uit gerichte controles op basis van risicoanalyse bleek dat vooral de groep die ook één of meerdere verkeersboetes kreeg deze regels nogal eens overtrad. Hiervoor werd ook de rittenregistratie opgevraagd.
Gemiddeld zo’n 40 % van deze groep kreeg te maken met een naheffing en een boete. De hoogste naheffingen lopen op tot bedragen van meer dan een euro 100.000. Voor de intensivering van de controles worden enkele tientallen extra medewerkers ingezet. De verwachte extra opbrengst bedraagt vele miljoenen euro’s.

. . . lees verder op Internet


 

Belangrijkste veranderingen schenkings- en successierecht

De successiewet uit 1956 is op verschillende onderdelen vereenvoudigd. Zo zijn de tarieven omlaag gegaan, de vrijstellingen omhoog en het aantal tariefgroepen verminderd. Ook de bedrijfsopvolging gaat veel makkelijker en goedkoper worden. De bedrijfsopvolging kan dan ook bij leven plaatsvinden. Lees verder op Internet en vindt de belangrijkste veranderingen die zijn voorgesteld in het wetsvoorstel dat is aangeboden aan de Tweede Kamer.

. . . lees verder op Internet


 

Sloopregeling oude auto’s van start

De sloopregeling voor oude auto's is rond. Zowel particulieren als bedrijven kunnen tegen een vergoeding hun oude personen- of bestelauto omruilen voor een jonger model. De regeling moet het financieel aantrekkelijker maken om oudere personen- of bestelauto’s versneld aan te bieden voor sloop en met een premie om te ruilen voor jongere en dus schonere auto’s. Dit levert niet alleen een milieuvoordeel op, moderne auto's zijn ook veiliger.

Voor benzineauto's uit 1990-1995 bedraagt de premie 1000 euro, voor oudere auto's 750 euro. Ook voor dieselwagens van voor 2000 is een premie beschikbaar. Bent u eigenaar van een bestelwagen die zwaarder is dan 1800 kilo? Dan krijgt u bij omruiling 1750 euro.

Het ministerie van VROM hoopt dat er ongeveer 80.000 oude vervuilende auto's en bestelauto's ingeruild kunnen worden.
De regeling stopt als het budget (65 miljoen euro van het Rijk en 20 miljoen van de autobranche) op is.

. . . lees verder op Internet

 

 

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.