Verliescompensatie
Lees artikel
|
Op
naar elektronisch factureren
Lees artikel
|
De
inkomstenbelasting is gebaseerd op de financiële draagkracht van de
belastingbetaler. Die draagkracht wordt in principe gemeten op jaarbasis.
Het is denkbaar dat iemand in een bepaald jaar een negatief inkomen heeft.
Daarmee wordt rekening gehouden in de vorm van verliescompensatie. Het
verlies wordt als aftrekpost in aanmerking genomen in een ander jaar.
Verliezen komen het vaakst voor bij ondernemers. Denk maar aan de
landbouwer met een misoogst of aan de ondernemer die bij inkrimping van
zijn bedrijf afkoopsommen aan zijn personeel moet betalen. Er wordt nogal
eens gedacht dat de verliescompensatie in de belastingwet beperkt is tot
ondernemers. Dat is onjuist. Ook particulieren hebben er recht op. Een
voorbeeld is de student met een eigen woning. Hij trekt het negatieve saldo
van het eigenwoningforfait en de hypotheekrente af. Vanwege het ontbreken
van inkomen, leidt dit tot een fiscaal verlies. Een ander voorbeeld is een
gepensioneerde die een lening heeft verstrekt aan een startende ondernemer.
Als zo'n lening aan bepaalde voorwaarden voldoet, is het eventuele verlies
tot € 46.984 aftrekbaar. Hierdoor kan
hij fiscaal in een verliessituatie terecht komen.
Een verlies is verrekenbaar met de inkomens van de drie
voorafgaande jaren en de inkomens van de negen komende jaren. Stel dat
iemand in 2009 een fiscaal verlies heeft, dan brengt hij dat over naar zijn
inkomen in 2006. Dat geeft aanleiding tot een belastingteruggaaf. Is het
inkomen in 2006 onvoldoende, dan wordt het onverrekend gebleven verlies
overgebracht naar 2007. Biedt ook dat onvoldoende soelaas, dan gaat het
restant naar 2008. Mocht dat nog onvoldoende zijn, dan gaat het nog niet
benutte bedrag naar 2010, 2011 etc. In de praktijk zien we soms dat sommige
ondernemers die failliet zijn gegaan alle jaren nodig hebben om het verlies
te kunnen verrekenen. Dus drie jaar terug en negen jaar vooruit. Als men
verliezen uit het verleden heeft, kan
men verzoeken om een voorlopige teruggaaf. Verliescompensatie kan ertoe leiden
dat een positief inkomen wordt teruggebracht naar nul waardoor men de
heffingskortingen kwijtraakt. Daar valt helaas niets aan te doen.
Het overbrengen van een verlies naar het
verleden, noemen fiscalisten "carry back", terwijl het
overbrengen naar de toekomst als "carry forward" wordt aangeduid.
Taalpuristen geven de voorkeur aan de termen terugwenteling en
voortwenteling.
. . .
terug naar boven
|
Op naar elektronisch factureren
De
systematiek van de BTW is dat de ondernemer aan zijn afnemers belasting in
rekening brengt, terwijl hij de belasting die hem in rekening is gebracht
verrekent. Dat kan eventueel tot een
teruggaaf leiden.
Om dit systeem goed te laten werken, moet een ondernemer facturen uitreiken
die aan bepaalde eisen voldoen. Zo moeten ze gedateerd zijn, genummerd en
een omschrijving bevatten van de geleverde goederen of diensten. Als de
ontvangen factuur niet aan de eisen voldoet, mag de ondernemer de daarop
betrekking hebbende BTW niet aftrekken. Dat gebeurt in de praktijk nogal
eens bij op naam van een werknemer in plaats van op naam van de werkgever
gestelde facturen. De ondernemer heeft dan geen recht op aftrek, ook al
heeft hij de kosten voor zijn rekening genomen.
Een factuur hoeft niet volgens de wettelijke eisen te worden
opgemaakt als wordt geleverd aan particulieren. Die kunnen de BTW immers
toch niet verrekenen.
Het opmaken en versturen van facturen gaat met de nodige kosten
gepaard. De speelt vooral als de ondernemer veel facturen moet verstrekken.
In dat geval kan
hij overwegen elektronisch te gaan factureren. In plaats van uitreiking of
verzending van een papieren factuur stuurt hij dan een email met de
relevante gegevens. Zo wordt papier bespaard. Sinds enige tijd gaat de
Belastingdienst met ektronisch factureren akkoord. Tot voor kort moest men
er toestemming voor vragen aan de inspecteur. In februari heeft de
Belastingdienst bekend gemaakt dat veel van de oude eisen zijn vervallen.
Het vereiste is gebleven dat de afnemer ermee akkoord moet gaan. Als de
klant geen bezwaar maakt, wordt hij geacht akkoord te gaan. Een praktische
manier van elektronisch factureren is het via email verzenden van een
pdf-bestand.
Een ondernemer moet kopieën van de verzonden
facturen bewaren. Ze behoren namelijk tot zijn administratie. Hetzelfde
geldt voor de facturen die hij heeft ontvangen. Papieren facturen bewaar je
bijvoorbeeld in een ordner. Elektronische facturen bewaar je op
elektronisch wijze. Dat scheelt opslagruimte. De ondernemer moet voldoende
zorgvuldigheid aan de dag leggen om te voorkomen dat de bestanden verloren
gaan of onleesbaar worden. De Belastingdienst moet immers de facturen
kunnen controleren.
...
terug naar boven
|
|
|
|
|
|
Dekking
Depositogarantiestelsel blijft 100.000 euro
In oktober vorig jaar is besloten het
depositogarantiestelsel tot oktober 2009 tijdelijk te verhogen naar 100.000
euro. Minister Bos heeft recent bekend gemaakt dat ook na oktober 2009 de
dekking van het depositogarantiestelsel 100.000 euro per depositohouder per
bank zal blijven.
Op 7 oktober 2008 heeft Nederland de dekking van het
depositogarantiestelsel tijdelijk verhoogd tot 100.000 euro. Deze maatregel
zou een jaar duren,
tot oktober 2009. De Europese ministers van Financien hebben kort geleden
een wijziging van de richtlijn inzake depositogarantiestelsels aangenomen
(richtlijn 94/19/EC) waarin bepaald wordt dat alle lidstaten vanaf 31
december 2010 verplicht zijn een dekking te bieden van 100.000 euro.
In de periode van oktober 2009 tot aan 31 december
2010 zijn lidstaten vrij om een andere dekking te bieden, mits deze niet
lager is dan 50.000 euro. Gezien de aanhoudende onrust op de financiële
markten heeft de minister van Financien besloten de dekking van het
Nederlandse depositogarantiestelsel in deze periode niet te wijzigen.
.
. . lees verder op Internet
|
Microfinanciering
beschikbaar voor Nederlands bedrijfsleven
Het verstrekken van relatief kleine leningen aan
ondernemingen, waarmee in ontwikkelingslanden al veel succes wordt geboekt,
wordt ook in Nederland
mogelijk. Hiervoor wordt in de komende 2 jaar een bedrag van
15 miljoen uitgetrokken.
ABN Amro, ING, Fortis en de Rabobank stellen samen
1,2 miljoen beschikbaar aan de speciaal hiervoor
opgerichte stichting Microkrediet Nederland. Alle informatie over
microfinanciering is samengebracht op www.microfinanciering.com en op de
speciaal voor startende ondernemers ontwikkelde website www.eigenbaas.nl.
'Met het fonds staan wij borg voor leningen tot
maximaal 35.000 euro waarmee kleine en startende ondernemers een bedrijf
kunnen opstarten of uitbreiden. Het richt zich specifiek op ondernemers die
niet traditioneel door banken bediend worden. Daarvoor bieden
microkredieten een oplossing', zegt staatssecretaris Frank Heemskerk.
De verwachting is dat de gemiddelde lening
waarvoor borgstelling gevraagd wordt 10.000 euro zal bedragen.
De looptijd van een lening is maximaal 10 jaar. In
2009 worden 500 kredieten verstrekt, in 2010 komen er 1000 bij en, na de
evaluatie, in 2011 nog eens 1500.
.
. . lees verder op Internet
|
Compensatieregeling
voor loonkosten bij langdurige ziekte oudere werknemers
Werkgevers krijgen de loonkosten vergoed van oudere
en langdurig zieke werknemers die voor ze in dienst kwamen minstens 52
weken werkloos waren. De regeling gaat in op
1 juli 2009 en geldt voor personen die op deze
datum 55 jaar of ouder zijn. Het kabinet wil met deze compensatieregeling
de kans
vergroten dat oudere werklozen een baan krijgen.
Veel werkgevers zijn huiverig om langdurige
werklozen van
55 jaar en ouder in dienst te nemen, omdat het
beeld bestaat dat ouderen een hoger ziekteverzuim hebben en bij ziekte het
loon moeten worden doorbetaald. De compensatieregeling neemt deze drempel
weg. Het UWV gaat de werkgever compenseren voor de doorbetaling van het
loon als de oudere werknemer langer dan dertien weken ziek is. De werkgever
krijgt de compensatie als de werknemer binnen de eerste vijf jaar na het in
dienst treden ziek wordt. De compensatieregeling is een tijdelijke regeling
die loopt tot 1 juli 2019.
.
. . lees verder op Internet
|
Alimentatie
voortaan dubbel aftrekbaar?
Mogen alimentatiebetalers dankzij een uitspraak van
de Hoge Raad voortaan de alimentatie dubbel aftrekken bij de jaarlijkse
belastingaangifte en kunnen zij hierdoor tot duizenden euro’s besparen?
De Hoge Raad, ’s lands hoogste rechtscollege,
oordeelde recent dat meerjarige giften naast een persoonsgebonden aftrek in
box 1
ook een schuld in box
3 vormen. Dit vormt wettelijk gezien geen dubbele aftrek: In
box 1
(inkomsten uit werk en woning) trekt de schenker slechts de gift van het
betreffende jaar af. In box 3 (inkomsten uit sparen en beleggen) worden nog
toekomstige schenkingen als restschuld opgevoerd.
De uitspraak geldt ook voor de meeste
alimentatie-betalingen, zo concluderen belastingexperts. ,,Die zijn
belastingtechnisch vrijwel gelijk aan periodieke giften,” zegt hoogleraar
belastingrecht Ruben Freudenthal. Hij noemt het opmerkelijk dat de
samenloop tussen box
1 en box
3 nu pas boven tafel komt. ,,Acht jaar na invoering van de
Wet Inkomstenbelasting en dan toch zulke onduidelijkheden.”
.
. . lees verder op Internet
|
|
|
|
|