Horizontaal
toezicht, de nieuwe controlemethodiek van de Belastingdienst
Lees artikel
|
Bedrijfsopvolgingsfaciliteit
in de Successiewet
Lees artikel
|
Horizontaal toezicht, de nieuwe controlemethodiek van de
Belastingdienst
De
Belastingdienst heeft grote problemen met de controle. Het oorspronkelijke
ambitieniveau van eens per vijf jaar wordt bij lange na niet gehaald. De
vijf jaar sluit aan bij de navorderingstermijn. Bij grote ondernemingen speelden
nog andere problemen.
Zo was het gebruikelijk dat de fiscus
zeer gedetailleerde informatie eiste, dat er zeer veel discussiepunten
waren en dat het jaren duurde voordat een controle was afgerond. Voor de
ondernemingen betekende dit een aanzienlijke administratieve last en grote
rechtsonzekerheid.
De traditionele controlemethodiek wordt verticaal genoemd.
De Belastingdienst staat daarbij als het ware boven de belastingplichtige.
In 2005 is de Belastingdienst een pilot gestart met horizontaal toezicht.
Hierbij vindt de belastingcontrole grotendeels door de onderneming zelf
plaats. De pilot was gericht op grote ondernemingen met een eigen
accountantsdienst. Het uitgangspunt is dat de Belastingdienst geen werk
doet dat al door de interne of externe accountant is gedaan. De
Belastingdienst controleert niet meer in detail, maar kijkt meer naar de
controlesystemen van de onderneming.
Horizontaal toezicht start met een overeenkomst tussen de
onderneming en de Belastingdienst. Zo'n overeenkomst wordt convenant
genoemd. Hierin worden allerlei procedurele en praktische afspraken
gemaakt. De ervaringen met horizontaal toezicht zijn positief. Dit geldt
zowel voor de ondernemingen als voor de Belastingdienst. Deze aanpak wordt
uitgebreid naar het middenbedrijf. Op de site van de Belastingdienst kunnen
reeds enkele convenanten worden gedownload.
Niet iedereen is even enthousiast over
horizontaal toezicht. Deze systematiek is waarschijnlijk geschikter voor
grote ondernemingen dan voor kleine ondernemingen. Er wordt wel gezegd dat
horizontaal toezicht meer in het belang van de fiscus is dan van de
belastingbetaler. Grote ondernemingen hebben te maken met zeer complexe
wetgeving en grensoverschrijdende problematiek. Zij hechten zeer veel belang
aan zekerheid omtrent hun financiële en fiscale positie. Ondernemingen die
deelnemen aan horizontaal toezicht zijn verplicht de aangiften zeer snel in
te dienen. De Belastingdienst is verplicht snel antwoord te geven op vragen
en snel standpunten in te nemen. Nadeel van horizontaal toezicht is dat de
belastingplichtige heikele punten vooraf moet melden. Men kan dus niet meer een scherp standpunt
innemen en hopen dat het niet ontdekt wordt. Horizontaal toezicht betekent
overigens niet dat men zich niet mag verzetten tegen een standpunt van de
inspecteur. De gebruikelijke rechtswegen zoals beroep bij de
belastingrechter blijven beschikbaar.
. . .
terug naar boven
|
Bedrijfsopvolgingsfaciliteit in de Successiewet
Alles wat
wordt verkregen uit de nalatenschap van een inwoner van Nederland is belast
met successierecht. Het successierecht is afhankelijk van de waarde van
hetgeen wordt verkregen. Er is een schijventarief. Voor kinderen begint dit
bij 5% en loopt het op tot 27%. Stel de nalatenschap bestaat uit een
onderneming die door de kinderen wordt voortgezet. Over de waarde van de
onderneming moet successierecht worden betaald. Maar hoe moet dit worden
gefinancierd? Als er ook spaargelden en courante beleggingen in de
nalatenschap zitten, is dit niet zo’n probleem. Maar als dit niet het geval
is, zal bij de bank moeten worden aangeklopt voor een krediet. En dat krijg
je niet zo maar.
Het successierecht kan
dus bedrijfsopvolging binnen de familie belemmeren. Vandaar dat er in de
wet een vrijstelling is opgenomen voor ondernemingsvermogen. Deze
vrijstelling bedraagt sinds 2007 maar liefst 75%. Over de resterende 25%
moet wel worden afgerekend, maar daarvoor komt de erfgenaam in aanmerking
voor een betalingsregeling.
Aan de vrijstelling is de voorwaarde verbonden dat de onderneming
ten minste vijf jaar wordt voortgezet. Ten minste één van de erfgenamen
moet hiertoe dus bereid en in staat zijn. De vrijstelling geldt overigens
ook voor aandelen in een BV die een onderneming drijft.
Sommigen vinden de vrijstelling van 75% niet ver
genoeg gaan en pleiten voor een volledige vrijstelling. Anderen betogen dat
sprake is van een ongerechtvaardigde bevoordeling van ondernemingsvermogen.
Voor beide standpunten is wat te zeggen. Een onbedoeld effect van de
vrijstelling is dat zij ondernemers ertoe kan aanzetten de bedrijfsoverdracht tot
het overlijden uit te stellen. Want als de onderneming aan de kinderen
wordt verkocht bij pensionering van de ondernemer, zal er bij overlijden
van de ex-ondernemer spaargeld vererven. En daarvoor geldt de vrijstelling
niet. In de praktijk zijn er constructies ontwikkeld waarbij de onderneming
in zekere zin toch bij leven al overgaat naar het kind maar senior toch als
aandeelhouder of commanditair vennoot bij de onderneming betrokken blijft. Om optimaal van de bedrijfsopvolgingsfaciliteit te
kunnen profiteren, moet goed worden gekeken naar het testament en de
huwelijkse voorwaarden. Bespreek dit met uw adviseur en wacht niet tot het
te laat is.
...
terug naar boven
|
|
|
|
|
|
Einde
aan papieren factuur
U kunt vanaf 16 februari uw
rekeningen e-mailen. Papieren facturen zijn als het aan staatssecretaris De
Jager van Financiën ligt namelijk niet meer nodig. Elektronische facturen
zijn net zo veilig en leveren een flinke besparing op van papier- en
verzendkosten.
Het was al mogelijk om elektronische facturen te
sturen, maar die moesten aan allerlei voorwaarden van de Belastingdienst
voldoen om o.a. de echtheid te kunnen controleren. De Jager schrapt die
regels, zodat het net zo makkelijk wordt om een factuur te e-mailen.
Ondernemers besparen op jaarbasis zo’n 600 miljoen euro met deze
administratieve lastenverlichting.
. . . lees
verder op Internet
|
WOZ-waarde
stijgt ondanks stagnatie woningmarkt
De WOZ-waardebeschikking die
u dit jaar ontvangt geeft aan wat uw woning volgens de gemeente waard was
op 1 januari 2008, dus ruim een jaar geleden.
Per gemeente kan het stijgingspercentage verschillen:
in sommige gemeenten is de stijging fors, in andere gemeenten stijgen de
WOZ-waarden nauwelijks. In nog geen enkele gemeente is al een daling waar
te nemen. Op zich klopt dat, want tussen januari 2007 en januari 2008 zijn
de huizenprijzen nog gestegen. Met de huidige prijsdalingen, die met name
in de tweede helft van vorig jaar zichtbaar werden, wordt nu nog geen
rekening gehouden. Een eventuele daling ziet u op zijn vroegst pas volgend
jaar, als u de WOZ-waarde voor 2010 ontvangt.
De WOZ-waarde is de grondslag voor de Onroerende
Zaak-belasting (OZB). U kunt bezwaar maken tegen de hoogte van de
WOZ-waarde, maar niet tegen het OZB-tarief dat de gemeente heeft
vastgesteld. Is de WOZ-waarde van uw huis aantoonbaar te hoog? Maak dan
bezwaar, want dan betaalt u teveel belasting.
.
. . lees verder op Internet
|
Onbelaste
vergoeding ziektekosten
Ziektekostenvergoedingen voor
bijzondere ziektekosten zijn sinds 1 januari 2009 belast. Onder bepaalde voorwaarden
mag een werkgever in 2009 deze kosten nog onbelast vergoeden. Heeft de
werknemer in 2008 kosten gemaakt voor ziekte, invaliditeit en bevalling?
Dan mag de werkgever die kosten tot en met 31 maart 2009 nog onbelast
vergoeden, onder de volgende voorwaarden:
- de werkgever heeft de
vergoeding in 2008 toegezegd;
- de werknemer heeft
deze kosten in 2008 betaald;
- de werknemer had deze
kosten zonder toezegging van de werkgever in zijn aangifte
inkomstenbelasting 2008 kunnen aftrekken.
Vergoedingen voor kosten van
ziekte, invaliditeit en bevalling zijn alleen vrijgesteld voor de
loonheffingen als deze berusten op loonaanspraken. Als de vergoeding van
deze kosten niet berust op een belaste aanspraak, is deze vergoeding vanaf
1 januari 2009 belast loon.
Ook een (aanvullende) vergoeding voor premies van
een ziektekostenverzekering is belast voor de loonheffingen.
.
. . lees verder op Internet
|
Geen
vrij werknemersverkeer voor Bulgaren en Roemenen
Nederland voert geen vrij verkeer
van werknemers in met Bulgarije en Roemenië. Dat betekent dat werkgevers
een tewerkstellingsvergunning moeten blijven aanvragen als ze werknemers
uit deze landen in dienst willen nemen.
Het valt nog niet te voorspellen hoe de economie
zich verder gaat ontwikkelen en welke gevolgen dit heeft voor de
werkgelegenheid, daarom is besloten de grenzen op dit moment niet open te
stellen voor Bulgaarse en Roemeense werknemers. De problemen met malafide
uitzendbureaus worden opgelost. Daartoe dient het kabinet binnenkort het
wetsvoorstel Inlenersaansprakelijkheid in bij de Tweede Kamer, dat regelt
dat bedrijven die werknemers inhuren via niet-gecertificeerde uitzendbureaus
aansprakelijk gesteld kunnen worden.
.
. . lees verder op Internet
|
Proef
met innen belastingschuld via de bank
De Belastingdienst gaat belastingschulden innen van
de bankrekening van wanbetalers. Dat heeft staatssecretaris Jan Kees de
Jager van Financiën in de Tweede Kamer gezegd.
De Belastingdienst kan met medewerking van banken aanslagen
van elk maximaal euro 1.000 van de rekening van een wanbetaler afschrijven.
Dit kan
als iemand een belastingaanslag en daarna nog eens de herinnering, de
aanmaning en het dwangbevel heeft genegeerd.
De Eerste en Tweede Kamer hebben deze
invorderingsaanpak in 2007 al goedgekeurd. De Jager moet nog een algemene
maatregel van bestuur tekenen. Volgens de staatssecretaris is het een
methode om 'zonder al te veel gedoe en bureaucratie' niet al te grote
vorderingen te innen. De aanpak levert een kostenbesparing op omdat de
huidige invordering met deurwaarders en de verkoop van inboedels veel
duurder is.
.
. . lees verder op Internet
|
|
|
|