Ga naar onze websiteStuur ons een e-mail 

 


Terug uit de BV


Lees artikel


 


Doorwerkbonus

Lees artikel


Terug uit de BV

In ondernemerskringen is het bekend dat een overgang naar de BV-vorm fiscaal aantrekkelijk kan zijn bij hoge winsten. Bij winsten vanaf euro 100.000 zou men inderdaad eens over de BV kunnen gaan nadenken. We kunnen dit ook omdraaien. Veel ondernemers die thans de BV-vorm gebruiken, behalen een winst die onder het zojuist genoemde bedrag ligt. Misschien dat ze te optimistisch zijn geweest. Misschien dat de kredietcrisis de winst onder druk heeft gezet. Wie zal het zeggen?

Deze ondernemers doen er verstandig aan met hun accountant of belastingadviseur om te tafel te gaan zitten en te bespreken of het voordelig is de BV op te doeken en als eenmanszaak, maatschap of vennootschap onder firma verder te gaan. Vaak kan men zo duizenden euro’s per jaar aan belasting besparen. Zeker als het wat minder goed gaat met de zaken, is deze besparing natuurlijk meer dan welkom.

Nu moet wel gezegd worden dat de overgang van eenmanszaak naar BV gemakkelijker te realiseren is dan de omgekeerde route. Bij de terugkeer uit de BV zijn er namelijk nogal wat voetangels en klemmen. Eén van de problemen is de afwikkeling van pensioen- en lijfrenteverplichtingen van de BV jegens de aandeelhouder. De BV zou deze verplichtingen moeten onderbrengen bij een verzekeringsmaatschappij. De meeste ondernemers kunnen de liquiditeit die hiermee gemoeid zou zijn niet missen. Maar soms zijn er andere oplossingen.

In de belastingwet bestaat sinds 2001 een regeling voor “geruisloze terugkeer” uit de BV. Deze regeling is nogal complex en in de praktijk niet zo geruisloos als men op basis van de benaming zou denken. Het is lang niet altijd nodig deze regeling te gebruiken. Belastingadviseurs spreken in dat geval van “ruisende terugkeer”. Soms wordt geadviseerd de BV aan te houden voor de pensioenverplichtingen en dergelijke, terwijl de onderneming naar de aandeelhouder wordt overgeheveld. Als er geen sprake is van waardevolle goodwill is dat fiscaal gezien meestal ook niet zo’n probleem.

Veel ondernemers zijn niet zo gespitst op de terugkeer uit de BV. Daarom gebeurt het in de praktijk ook nog maar weinig. Maar het is goed mogelijk dat de huidige economische problemen voor een impuls zullen zorgen.

. . . terug naar boven



Doorwerkbonus

De regering wil stimuleren dat mensen langer blijven werken. Vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw werden VUT-regelingen ingevoerd om ouderen op de arbeidsmarkt plaats te laten maken voor jongeren. Men is het toen normaal gaan vinden om al vóór de zestigste verjaardag te stoppen met werken. Toen er later tekorten op de arbeidsmarkt ontstonden, moest het beleid om. Ook de vergrijzing speelt een rol. Het percentage ouderen in de samenleving stijgt gestaag. De regering stond voor de ondankbare taak de boodschap te brengen dat we met ons allen langer moeten werken.

Met de sociale partners zijn afspraken gemaakt over langer werken en afschaffen van VUT-regelingen. VUT-regelingen zijn inderdaad afgeschaft voor nieuwkomers. Wat er over is gebleven is flexibele pensionering, maar die moet door de werknemer zelf worden betaald door genoegen te nemen met een lager pensioen. Discussies over het verhogen van de AOW- en de pensioenleeftijd verlopen nog moeizaam. Deskundigen zijn het er echter vrijwel unaniem over eens dat dit onvermijdbaar is.

Tot nu toe zijn harde maatregelen achterwege gebleven. Volstaan is met fiscale maatregelen oftewel financiële prikkels. Er is in 2005 een fiscale strafheffing gekomen op VUT-regelingen. Op 1 januari 2009 is de doorwerkbonus ingevoerd. Het is een korting op de belasting voor personen van 62 jaar en ouder met arbeidsinkomsten. De korting betreft een percentage van de arbeidsinkomsten. De hoogte van de korting is afhankelijk van de leeftijd. Het maximum bedraagt voor 62-jarigen euro 2.296, voor 63-jarigen euro 3.214, voor 64-jarigen euro 4.592, voor 65- en 66-jarigen euro 918 en voor 67-jarigen en ouderen euro 459. Uit de bedragen blijkt dat de regering de nadruk legt op het doorwerken tot de 65-jarige leeftijd en niet zozeer op de jaren daarna. Besef dat het om netto geld gaat. Zo kan een 64-jarige er per maand er netto zo’n euro 380 op vooruitgaan. Dat is een behoorlijk bedrag.

De regering verwacht dat deze korting ouderen stimuleert nog een aantal jaren vast te plakken aan hun arbeidzame leven.
Of dat mogelijk is, is onder meer afhankelijk van de zwaarte van het uitgeoefende beroep. Afgewacht moet worden of deze financiële prikkel effect zal gaan hebben.

... terug naar boven

 

 

 

 


Regeling werktijdverkorting verlengd tot 1 maart

Het ministerie van SZW verlengt opnieuw de aanvraagtermijn voor de Bijzondere Regeling Werktijdverkorting voor werknemers. Bedrijven met een acuut omzetverlies door de kredietcrisis komen tot 1 maart in aanmerking voor de regeling.

Het is de tweede keer dat minister Donner instemt met verlenging. Ook wil hij met werkgevers en vakbonden tot een nieuwe regeling komen die massawerkloosheid op de langere termijn moet voorkomen. Dat zou moeten door middel van scholing en een snelle bemiddeling naar ander werk.

  • U moet voldoen aan bepaalde criteria om in aanmerking te komen voor de regeling.
  • Bekijk de informatie voor werkgevers over de regeling werktijdverkorting.

U kunt de werktijdverkorting met een formulier aanvragen bij het ministerie van SZW. Tegelijkertijd kunt u alvast samen met uw werknemer het aanvraagformulier WW op grond van de Bijzondere Regeling Werktijdverkorting invullen.

. . . lees verder op Internet



Regeling willekeurige afschrijving

De regeling willekeurige afschrijving is bedoeld om de liquiditeits- en financieringspositie van bedrijven die voor vervanging- of uitbreidingsinvesteringen staan, te verbeteren. Op die manier ondersteunt het kabinet de investeringen van de particuliere sector. Door willekeurige afschrijving kunnen bedrijven investeringen die in het kalenderjaar 2009 plaatsvinden in 2 jaar afschrijven, dus maximaal 50% in 2009 en 50% in 2010.

Willekeurige afschrijving is mogelijk zodra (in het kalenderjaar 2009) een investeringsverplichting is aangegaan of voortbrengingskosten zijn gemaakt. Het bedrag van de willekeurige afschrijving kan niet hoger zijn dan het bedrag dat voor de investeringsverplichting is betaald, of het bedrag van de gemaakte voortbrengingskosten. Het bedrijfsmiddel moet vóór 1 januari 2012 in gebruik zijn genomen.

De willekeurige afschrijving is een tijdelijke maatregel die geldt voor nieuwe bedrijfsmiddelen, met een aantal uitzonderingen.
De belangrijkste uitzonderingen:

  • gebouwen
  • grond-, weg- en waterbouwkundige werken
  • dieren
  • immateriële activa (waaronder software)
  • bromfietsen
  • motorrijwielen en personenauto's

Taxi's en zeer zuinige personenauto's mogen wel willekeurig worden afgeschreven. Een personenauto geldt als zeer zuinig als de CO2-uitstoot niet meer bedraagt dan 95 gram per kilometer bij dieselmotoren, of niet meer dan 110 gram per kilometer bij andere personenauto's. Uitgesloten zijn ook bedrijfsmiddelen die hoofdzakelijk bestemd zijn om aan derden ter beschikking te stellen.

. . . lees verder op Internet



Boetebeleid Belastingdienst in 2009 versoepeld

Met ingang van 2009 is het boetebeleid van de Belastingdienst gewijzigd. Het ministerie van Financiën heeft een nieuwe versie van het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst gepubliceerd. Het nieuwe besluit is een integrale herziening van het fiscale boetebeleid 'in verband met een versoepeling, vereenvoudiging en modernisering van het boetebeleid', aldus de toelichting van de staatssecretaris.

Met ingang van de eerste aangifte over 2009 verandert het boetebeleid bij de loonbelasting en per 1 april 2009 bij de omzetbelasting als volgt:

  • een bedrijf dat te laat aangifte loonbelasting of BTW doet, maar niet meer dan zeven dagen te laat, krijgt geen boete;
  • een bedrijf dat de verschuldigde loonbelasting of BTW te laat afdraagt aan de Belastingdienst, maar wel binnen maximaal zeven werkdagen, krijgt geen boete meer. Voorwaarde is hierbij dat de ondernemer de voorgaande keer wel op tijd heeft betaald;
  • het boetebedrag van een verzuimboete (niet/te laat aangifte doen of niet/te laat belasting betalen) wordt in principe niet verhoogd ongeacht het aantal keren dat al eerder een verzuimboete is opgelegd.

. . . lees verder op Internet



Veranderingen inkomstenbelasting 2009

Met ingang van 1 januari 2009 is de inkomstenbelasting op een aantal punten veranderd. Dit kan gevolgen hebben voor:

  • de belasting die u moet betalen of terugkrijgt.
  • uw toeslagen

Een van de veranderingen is een wijziging in de ziektekosten of andere buitengewone uitgaven.

. . . lees verder op Internet

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.