Ga naar onze websiteStuur ons een e-mail 

 


Aandacht voor de vaste kostenvergoeding


Lees artikel


 


Welke gegevens mag de fiscus opvragen?

Lees artikel


Aandacht voor de vaste kostenvergoeding

Onder bepaalde voorwaarden mag een werkgever aan werknemers een onbelaste vaste kostenvergoeding geven. In het verleden werd hier nogal royaal mee omgesprongen en waren de vergoedingen vaak veel hoger dan de kosten. Zo toucheerde menig werknemer onbelast loon. De fiscus is hier echter steeds beter op gaan letten. Uit den boze zijn ongespecificeerde onbelaste vergoedingen. Met andere woorden, wat niet wordt toegestaan is dat een werkgever, zeg, euro 200 per maand uitbetaalt met de medewerking "zie maar waar je het aan uitgeeft".

Tot 2001 kon een werknemer die privé kosten maakte voor de uitoefening van zijn dienstbetrekking, bijvoorbeeld voor beroepsverenigingen of vakliteratuur, deze kosten in zijn aangifte inkomstenbelasting aftrekken. In 2001 is deze mogelijkheid komen te vervallen. Daarom doet een werknemer er verstandig aan met zijn baas af te spreken dat hij voor deze kosten een vergoeding krijgt. Als de baas daartoe niet bereid is, zou hij een lager loon kunnen afspreken in combinatie met een kostenvergoeding.

Een werkgever die een onbelaste kostenvergoeding wil toekennen aan een groep van werknemers, doet er verstandig aan een steekproef te houden. De uitkomsten van de steekproef kan hij gebruiken om bij een belastingcontrole aan te tonen dat het om een echte kostenvergoeding gaat. De steekproef houdt in dat enkele willekeurig gekozen werknemers gedurende enkele maanden hun kosten bijhouden. De steekproef moet per "homogene groep" worden gedaan. Zo zullen ambulante werknemers meer en andersoortige kosten maken dan personen met een kantoorbaan. Als de werkgever zo'n onderzoek niet op eigen initiatief instelt, kan de Belastingdienst hem daartoe verplichten.

Een alternatief voor een vaste kostenvergoeding is een vergoedingensysteem uitsluitend op declaratiebasis. Daarbij declareert de werknemer alle kosten aan de hand van bonnetjes en dergelijke. Als men alles op declaratiebasis doet, zal men bij een belastingcontrole weinig te duchten hebben. Bij kleine uitgaven is dat echter weinig praktisch.

Fiscale correcties naar aanleiding van te hoge vergoedingen kunnen enorm kostbaar zijn. Stel een werkgever heeft vijf jaar lang aan 50 werknemers ten onrechte euro 200 per maand aan vaste kostenvergoedingen verstrekt. We praten dan over een bedrag van euro 120.000. Aangezien de werkgever bij een naheffing de belasting voor zijn rekening zal nemen, wordt dit bedrag gebruteerd. Bij een belastingtarief van 42% leidt dit tot een bruto bedrag van euro 206.896 en een belasting van euro 86.896. Hierbij is nog geen rekening gehouden met werknemersverzekeringen, heffingrente en boete. Dit voorbeeld maakt duidelijk dat aandacht voor de vaste kostenvergoedingen noodzakelijk is.

. . . terug naar boven



Welke gegevens mag de fiscus opvragen?

De Belastingdienst heeft ruime bevoegdheden bij de controle van aangiften. Zo is een ondernemer verplicht controleambtenaren toegang te geven tot zijn bedrijf. Vervolgens mogen de ambtenaren de administratie inzien en daarnaast alles wat maar enigszins van belang kan zijn voor de controle. Wat dacht u van de agenda's? Als de ondernemer daarin zakelijke afspraken noteert, kan de fiscus met behulp daarvan nagaan of alle afspraken wel in de omzet zijn terug te vinden. De ondernemer zou kunnen tegenwerpen dat hij dit een te vergaande inbreuk op z'n privacy vindt. Dat mag dan zo zijn, toch staat de belastingambtenaar in z'n recht.

Een controleambtenaar zou nog een stapje verder kunnen gaan. De ondernemer heeft bijvoorbeeld in zijn belastingaangifte het standpunt ingenomen dat de bijtelling niet van toepassing is, omdat de zakenauto jaarlijks minder dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt. De ambtenaar vraagt de vakantiefoto's op. Misschien staat de auto op een van de kiekjes, waardoor de ondernemer door de mand zou vallen. Het is niet gebruikelijk dat de Belastingdienst zover gaat, maar als er aanwijzingen in die richting zijn, staat de wet inzage in vakantiefoto's toe. Het gaat erom dat de informatie van belang kan zijn voor de belastingheffing. Dat is een zeer ruim criterium. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Bij grote ondernemingen zal de fiscus inzage kunnen vragen in de notulen van de directievergaderingen. Soms worden daarin delicate zaken besproken waarvan men liever niet heeft dat de fiscus daarvan op de hoogte raakt. Deze inzage kan echter niet worden geweigerd. Bij bedrijfsovernames vindt er vaak een zogenaamd due diligence-onderzoek plaats. Allerlei deskundigen gaan dan op zoek naar de spreekwoordelijke lijken in de kast. Daarbij wordt ook gekeken naar fiscale risico's De Belastingdienst is natuurlijk zeer geďnteresseerd in de uitkomsten. De rechtspraak heeft uitgewezen, dat het due diligence-rapport mag worden gesplitst in een beschrijvend deel en een deel waarin de (fiscale) positie wordt belicht. Het beschrijvende deel moet worden overlegd.

Als het gaat om ondernemingen mag de fiscus ook informatie opvragen die van belang is voor de belastingheffing van derden. De ondernemer heeft bijvoorbeeld bepaalde leveringen gedaan waarvan hij weet dat de afnemer deze niet in z'n administratie heeft verantwoord, omdat de artikelen bestemd waren om zwart te worden doorverkocht. Hij moet de namen van die afnemers melden. Bij particulieren mag de Belastingdienst alleen gegevens opvragen die voor hun eigen belastingheffing van belang zijn. Zo is de particulier niet verplicht de identiteit en inkomsten van de zwarte werkster te onthullen.

... terug naar boven

 

 

 

 


Teruggaaf premies werknemersverzekeringen over 2007

In augustus 2008 betaalt de Belastingdienst de in 2007 te veel betaalde premies werknemersverzekeringen terug. U komt in aanmerking voor zo'n teruggaaf als u voldoet aan de volgende twee voorwaarden:

  • U had in 2007 gelijktijdig meer werkgevers of uitkeringen
  • Uw inkomsten uit loon of uitkering waren in dat jaar in totaal hoger dan euro 45.017

Uw werkgevers of uitkeringsinstanties betalen aan de Belastingdienst premies werknemersverzekeringen. U betaalt daaraan voor een deel mee. Uw werkgevers of uitkeringsinstanties houden namelijk het zogenoemde werknemersdeel van de premie Werkloosheidswet (WW) in op uw loon of uitkering. Misschien houden zij ook een deel van de gedifferentieerde premie Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) in. Als er in 2007 te veel premies werknemersverzekeringen zijn betaald, betaalt de Belastingdienst in augustus 2008 een teruggaaf uit aan uw werkgevers of uitkeringsinstanties. Zij verwerken de teruggaaf zodat u terugkrijgt wat u te veel hebt betaald.

Uw werkgevers of uitkeringsinstanties betalen de bedragen die zij bij u te veel hebben ingehouden aan u terug. Zij doen dat via uw loon of uitkering. U kunt op uw loonstrook zien of uw werkgevers of uitkeringsinstanties de te veel ingehouden premies hebben terugbetaald. In de maand waarin zij de teruggaaf verwerken, zal uw nettoloon hoger zijn.

. . . lees verder op Internet



Nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden

Op 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. Daarmee zijn álle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland wettelijk verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

De groep nieuwe inschrijvers beslaat een breed spectrum: eenmanszaken en maatschappen in de land- en tuinbouw en visserij, eenmanszaken en maatschappen in de vrije beroepsgroepen (bijvoorbeeld notarissen en artsen), publiekrechtelijke rechtspersonen zoals ministeries, gemeenten en andere overheidsorganisaties, kerkgenootschappen, straatventers, vestigingen van verenigingen en stichtingen en verenigingen van eigenaars. In totaal wordt het Handelsregister uitgebreid met zo’n 15 procent aan inschrijvingen. Het Handelsregister wordt de basisregistratie van ondernemingen en rechtspersonen in Nederland.

. . . lees verder op Internet



BTW naar beneden afronden mag niet

De overheid mag winkeliers verplichten om BTW-bedragen die achter de komma eindigen op een 5, naar boven af te ronden. BTW naar beneden afronden mag dus niet.

Dat bepaalde het Europese Hof van Justitie op 10 juli na een zaak die aangespannen was door een Nederlandse supermarktketen. De supermarkt rondde bij wijze van 'experiment' bij 2 van zijn filialen de BTW af naar beneden. Het concern wilde op deze manier besparen op de omzetbelasting.

. . . lees verder op Internet



Starters laten honderden belastingeuro’s liggen

Een belastingregeling waarmee veel starters op de arbeidsmarkt honderden euro’s aan inkomstenbelasting kunnen besparen, is volledig onbekend. Dat blijkt uit cijfers van de Belastingdienst. Met de zogeheten middelingsregeling kunnen belastingbetalers hun belastbaar inkomen over drie jaren uitsmeren. Zo wordt het hoge belastingtarief vermeden in de jaren dat er veel wordt verdiend. Zo kan een afgestudeerde starter die de eerste twee jaar in loondienst 32.000 euro verdient, naar schatting maximaal 900 euro terugkrijgen.

De fiscus heeft de eerste helft van dit jaar 6060 middelingsverzoeken gekregen en rekent voor het hele jaar op het dubbele. Jaarlijks studeren er echter veel meer potentiële starters af aan hogescholen en universiteiten: meer dan 90.000, blijkt uit cijfers van het CBS.

. . . lees verder op Internet



Verpakkingenbelasting wordt vereenvoudigd

De verpakkingenbelasting wordt vereenvoudigd. Het aantal tarieven gaat van zestien naar acht, sectoren en individuele bedrijven kunnen maatwerkafspraken met de Belastingdienst maken en de definitie van verpakkingen wordt minder ruim. Ook komt er een forfait voor importeurs en de belastingplicht van loonverpakkers verschuift naar de bedrijven die deze klus uitbesteden. Dat heeft staatssecretaris De Jager van Financiën afgesproken met VNO-NCW.

Door de afspraken gaat de regeldruk van de verpakkingenbelasting voor het bedrijfsleven omlaag en sluit de belastingheffing beter aan bij de praktijk. De vereenvoudigingen komen bovenop de eerder aangekondigde maatregelen zoals de teruggaaf voor indirecte export en het schrappen van franchises uit de concerndefinitie.

De maatregelen zijn:

  • maatwerk in de uitvoering;
  • forfait voor geďmporteerde verpakkingen;
  • wijziging definitie verpakkingen;
  • halvering aantal tarieven;
  • verschuiven belastingplicht loonverpakkers

. . . lees verder op Internet

 

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.