Aandacht voor de vaste
kostenvergoeding
Lees artikel
|
Welke
gegevens mag de fiscus opvragen?
Lees artikel
|
Aandacht voor de vaste kostenvergoeding
Onder
bepaalde voorwaarden mag een werkgever aan werknemers een onbelaste vaste
kostenvergoeding geven. In het verleden werd hier nogal royaal mee
omgesprongen en waren de vergoedingen vaak veel hoger dan de kosten. Zo
toucheerde menig werknemer onbelast loon. De fiscus is hier echter steeds
beter op gaan letten. Uit den boze zijn ongespecificeerde onbelaste
vergoedingen. Met andere woorden, wat niet wordt toegestaan is dat een
werkgever, zeg, euro 200 per maand uitbetaalt met de medewerking "zie
maar waar je het aan uitgeeft".
Tot 2001 kon een werknemer die privé kosten maakte voor de
uitoefening van zijn dienstbetrekking, bijvoorbeeld voor
beroepsverenigingen of vakliteratuur, deze kosten in zijn aangifte
inkomstenbelasting aftrekken. In 2001 is deze mogelijkheid komen te
vervallen. Daarom doet een werknemer er verstandig aan met zijn baas af te
spreken dat hij voor deze kosten een vergoeding krijgt. Als de baas daartoe
niet bereid is, zou hij een lager loon kunnen afspreken in combinatie met
een kostenvergoeding.
Een werkgever die een onbelaste kostenvergoeding wil toekennen aan
een groep van werknemers, doet er verstandig aan een steekproef te houden.
De uitkomsten van de steekproef kan
hij gebruiken om bij een belastingcontrole aan te tonen dat het om een
echte kostenvergoeding gaat. De steekproef houdt in dat enkele willekeurig
gekozen werknemers gedurende enkele maanden hun kosten bijhouden. De
steekproef moet per "homogene groep" worden gedaan. Zo zullen
ambulante werknemers meer en andersoortige kosten maken dan personen met
een kantoorbaan. Als de werkgever zo'n onderzoek niet op eigen initiatief
instelt, kan
de Belastingdienst hem daartoe verplichten.
Een alternatief voor een vaste kostenvergoeding is een
vergoedingensysteem uitsluitend op declaratiebasis. Daarbij declareert de
werknemer alle kosten aan de hand van bonnetjes en dergelijke. Als men
alles op declaratiebasis doet, zal men bij een belastingcontrole weinig te
duchten hebben. Bij kleine uitgaven is dat echter weinig praktisch.
Fiscale correcties naar aanleiding van te hoge vergoedingen kunnen
enorm kostbaar zijn. Stel een werkgever heeft vijf jaar lang aan 50
werknemers ten onrechte euro 200 per maand aan vaste kostenvergoedingen
verstrekt. We praten dan over een bedrag van euro 120.000. Aangezien de
werkgever bij een naheffing de belasting voor zijn rekening zal nemen,
wordt dit bedrag gebruteerd. Bij een belastingtarief van 42% leidt dit tot
een bruto bedrag van euro 206.896 en een belasting van euro 86.896. Hierbij
is nog geen rekening gehouden met werknemersverzekeringen, heffingrente en
boete. Dit voorbeeld maakt duidelijk dat aandacht voor de vaste
kostenvergoedingen noodzakelijk is.
. . .
terug naar boven
|
Welke gegevens mag de fiscus opvragen?
De Belastingdienst
heeft ruime bevoegdheden bij de controle van aangiften. Zo is een
ondernemer verplicht controleambtenaren toegang te geven tot zijn bedrijf.
Vervolgens mogen de ambtenaren de administratie inzien en daarnaast alles
wat maar enigszins van belang kan
zijn voor de controle. Wat dacht u van de agenda's? Als de ondernemer
daarin zakelijke afspraken noteert, kan
de fiscus met behulp daarvan nagaan of alle afspraken wel in de omzet zijn
terug te vinden. De ondernemer zou kunnen tegenwerpen dat hij dit een te
vergaande inbreuk op z'n privacy vindt. Dat mag dan zo zijn, toch staat de
belastingambtenaar in z'n recht.
Een controleambtenaar zou nog een stapje verder kunnen gaan. De
ondernemer heeft bijvoorbeeld in zijn belastingaangifte het standpunt ingenomen
dat de bijtelling niet van toepassing is, omdat de zakenauto jaarlijks
minder dan 500
kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt. De
ambtenaar vraagt de vakantiefoto's op. Misschien staat de auto op een van
de kiekjes, waardoor de ondernemer door de mand zou vallen. Het is niet
gebruikelijk dat de Belastingdienst zover gaat, maar als er aanwijzingen in
die richting zijn, staat de wet inzage in vakantiefoto's toe. Het gaat erom
dat de informatie van belang kan
zijn voor de belastingheffing. Dat is een zeer ruim criterium. Een
gewaarschuwd mens telt voor twee.
Bij grote ondernemingen zal de fiscus inzage kunnen vragen in de
notulen van de directievergaderingen. Soms worden daarin delicate zaken
besproken waarvan men liever niet heeft dat de fiscus daarvan op de hoogte
raakt. Deze inzage kan
echter niet worden geweigerd. Bij bedrijfsovernames vindt er vaak een
zogenaamd due diligence-onderzoek plaats. Allerlei deskundigen gaan dan op
zoek naar de spreekwoordelijke lijken in de kast. Daarbij wordt ook gekeken
naar fiscale risico's De Belastingdienst is natuurlijk zeer geďnteresseerd
in de uitkomsten. De rechtspraak heeft uitgewezen, dat het due
diligence-rapport mag worden gesplitst in een beschrijvend deel en een deel
waarin de (fiscale) positie wordt belicht. Het beschrijvende deel moet
worden overlegd.
Als het gaat om ondernemingen mag de fiscus ook informatie
opvragen die van belang is voor de belastingheffing van derden. De
ondernemer heeft bijvoorbeeld bepaalde leveringen gedaan waarvan hij weet
dat de afnemer deze niet in z'n administratie heeft verantwoord, omdat de
artikelen bestemd waren om zwart te worden doorverkocht. Hij moet de namen
van die afnemers melden. Bij particulieren mag de Belastingdienst alleen
gegevens opvragen die voor hun eigen belastingheffing van belang zijn. Zo
is de particulier niet verplicht de identiteit en inkomsten van de zwarte
werkster te onthullen.
...
terug naar boven
|
|
|
|
|
|
Teruggaaf
premies werknemersverzekeringen over 2007
In augustus 2008 betaalt de
Belastingdienst de in 2007 te veel betaalde premies werknemersverzekeringen
terug. U komt in aanmerking voor zo'n teruggaaf als u voldoet aan de
volgende twee voorwaarden:
- U had in 2007 gelijktijdig
meer werkgevers of uitkeringen
- Uw inkomsten uit loon
of uitkering waren in dat jaar in totaal hoger dan euro 45.017
Uw werkgevers of
uitkeringsinstanties betalen aan de Belastingdienst premies
werknemersverzekeringen. U betaalt daaraan voor een deel mee. Uw werkgevers
of uitkeringsinstanties houden namelijk het zogenoemde werknemersdeel van
de premie Werkloosheidswet (WW) in op uw loon of uitkering. Misschien
houden zij ook een deel van de gedifferentieerde premie Werkhervatting
Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) in. Als er in 2007 te veel premies
werknemersverzekeringen zijn betaald, betaalt de Belastingdienst in
augustus 2008 een teruggaaf uit aan uw werkgevers of uitkeringsinstanties.
Zij verwerken de teruggaaf zodat u terugkrijgt wat u te veel hebt betaald.
Uw werkgevers of
uitkeringsinstanties betalen de bedragen die zij bij u te veel hebben
ingehouden aan u terug. Zij doen dat via uw loon of uitkering. U kunt op uw
loonstrook zien of uw werkgevers of uitkeringsinstanties de te veel ingehouden
premies hebben terugbetaald. In de maand waarin zij de teruggaaf verwerken,
zal uw nettoloon hoger zijn.
.
. . lees verder op Internet
|
Nieuwe
Handelsregisterwet in werking getreden
Op 1 juli 2008 is de nieuwe
Handelsregisterwet in werking getreden. Daarmee zijn álle ondernemingen en
rechtspersonen in Nederland
wettelijk verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de
Kamer van Koophandel.
De groep nieuwe inschrijvers
beslaat een breed spectrum: eenmanszaken en maatschappen in de land- en tuinbouw
en visserij, eenmanszaken en maatschappen in de vrije beroepsgroepen
(bijvoorbeeld notarissen en artsen), publiekrechtelijke rechtspersonen
zoals ministeries, gemeenten en andere overheidsorganisaties,
kerkgenootschappen, straatventers, vestigingen van verenigingen en
stichtingen en verenigingen van eigenaars. In totaal wordt het
Handelsregister uitgebreid met zo’n 15 procent aan inschrijvingen. Het
Handelsregister wordt de basisregistratie van ondernemingen en
rechtspersonen in Nederland.
.
. . lees verder op Internet
|
BTW
naar beneden afronden mag niet
De overheid mag winkeliers
verplichten om BTW-bedragen die achter de komma eindigen op een 5, naar
boven af te ronden. BTW naar beneden afronden mag dus niet.
Dat bepaalde het Europese Hof
van Justitie op 10 juli na een zaak die aangespannen was door een
Nederlandse supermarktketen. De supermarkt rondde bij wijze van
'experiment' bij 2 van zijn filialen de BTW af naar beneden. Het concern
wilde op deze manier besparen op de omzetbelasting.
.
. . lees verder op Internet
|
Starters
laten honderden belastingeuro’s liggen
Een belastingregeling waarmee veel starters op de
arbeidsmarkt honderden euro’s aan inkomstenbelasting kunnen besparen, is
volledig onbekend. Dat blijkt uit cijfers van de Belastingdienst. Met de
zogeheten middelingsregeling kunnen belastingbetalers hun belastbaar
inkomen over drie jaren uitsmeren. Zo wordt het hoge belastingtarief
vermeden in de jaren dat er veel wordt verdiend. Zo kan een afgestudeerde
starter die de eerste twee jaar in loondienst 32.000 euro verdient, naar
schatting maximaal 900 euro terugkrijgen.
De fiscus heeft de eerste helft van dit jaar 6060
middelingsverzoeken gekregen en rekent voor het hele jaar op het dubbele.
Jaarlijks studeren er echter veel meer potentiële starters af aan
hogescholen en universiteiten: meer dan 90.000, blijkt uit cijfers van het
CBS.
.
. . lees verder op Internet
|
Verpakkingenbelasting
wordt vereenvoudigd
De verpakkingenbelasting wordt vereenvoudigd. Het
aantal tarieven gaat van zestien naar acht, sectoren en individuele
bedrijven kunnen maatwerkafspraken met de Belastingdienst maken en de
definitie van verpakkingen wordt minder ruim. Ook komt er een forfait voor
importeurs en de belastingplicht van loonverpakkers verschuift naar de
bedrijven die deze klus uitbesteden. Dat heeft staatssecretaris De Jager
van Financiën afgesproken met VNO-NCW.
Door de afspraken gaat de regeldruk van de
verpakkingenbelasting voor het bedrijfsleven omlaag en sluit de
belastingheffing beter aan bij de praktijk. De vereenvoudigingen komen
bovenop de eerder aangekondigde maatregelen zoals de teruggaaf voor
indirecte export en het schrappen van franchises uit de concerndefinitie.
De maatregelen zijn:
- maatwerk in de
uitvoering;
- forfait voor
geďmporteerde verpakkingen;
- wijziging definitie
verpakkingen;
- halvering aantal
tarieven;
- verschuiven
belastingplicht loonverpakkers
.
. . lees verder op Internet
|
|
|
|
|
|