Ga naar onze websiteStuur ons een e-mail


Omkering van de bewijslast

Lees artikel


 


Belastingheffing over een geplunderde Zwitserse bankrekening

Lees artikel


Omkering van de bewijslast

Sommige ondernemers verantwoorden een deel van hun omzet niet aan de fiscus. Het vergt echter de nodige handigheid om bij een belastingcontrole niet door de mand te vallen. De controleambtenaar kijkt kritisch naar de boekhouding, waarbij het onder andere de bruto winstmarge beoordeeld. Soms komt men ook een kijkje nemen op de werkvloer. In fiscaal jargon heet dat "waarneming ter plaatse". Daarbij wordt soms geconstateerd dat er in het horecabedrijf personeel rondloopt dat niet op de loonlijst staat. De fiscus ziet dat als een indicatie voor zwarte omzet.

Als er sterke aanwijzigingen zijn dat de ondernemer niet al zijn winst in de belastingaangifte heeft opgegeven, kan de fiscus de bewijslast omkeren. In dat geval wordt de boekhouding verworpen als grondslag voor de vaststelling van de winst. Normaliter moet de Belastingdienst het bewijs leveren als zij correcties aanbrengt op de aangifte. In geval van omkering van de bewijslast schat de inspecteur de winst en moet de belastingbetaler maar bewijzen dat de schatting te hoog is. Dit lijkt misschien een formaliteit, maar dat is het beslist niet. Omkering van de bewijslast betekent meestal dat de ondernemer hangt.

Is de ondernemer die de schijn van zwarte omzet op zich geladen heeft, dan helemaal aan de nukken van de inspecteur overgeleverd? Nee, de belastingrechter biedt soms de helpende hand. De schatting mag niet onredelijk zijn. De ondernemer moet feiten en omstandigheden aandragen waaruit dat kan blijken. De inspecteur kan de schatting baseren om de gemiddelde winst van soortgelijke ondernemingen. Ook kan gekeken worden naar de levensstijl van de ondernemer. Gaat hij twee keer per jaar op wintersport, regelmatig op safari en verzamelt hij kostbaar antiek, dan kan het gerechtvaardigd zijn te veronderstellen dat hij ook wel veel verdient.

Omkering van de bewijslast is voor de ondernemer behoorlijk ingrijpend, omdat de navordering in de regel voor meerdere jaren plaatsvindt. Naast navordering van inkomstenbelasting kan naheffing van BTW en loonbelasting plaatsvinden. Zo'n gebeurtenis kan zelfs tot faillissement leiden.

. . . terug naar boven



Belastingheffing over een geplunderde Zwitserse bankrekening

Soms worden er beslissingen van belastingrechters gepubliceerd die zich laten lezen als een spannende spionageroman. De hoofdpersoon is een man die in de jaren zeventig werkzaam was als internationeel touringcarchauffeur. Hij reed voornamelijk Amerikaanse toeristen naar Rusland. De fooien die hij ontving en de commissie op de baromzet in de bus gaf hij niet op in zijn aangifte inkomstenbelasting. Via bemiddeling van een relatie uit Wit Rusland stortte hij in 1974 236.000 Zwitserse frank verkregen uit deze inkomsten op een nummerrekening van een Zwitserse bank. Het bedrag werd voor 30 jaar vastgezet. In 1999 was het bedrag dankzij rentbijschrijving opgelopen tot circa 3 miljoen gulden.

Door een ernstige ziekte had onze hoofdpersoon niet meer lang te leven. Daarom wilde hij ten behoeve van zijn naasten over het geld beschikken. Hij stuurde een briefje naar zijn belastinginspecteur waarin hij de bankrekening opbiechtte en verklaarde 1.450.000 gulden te willen betalen om schoon schip te maken. De inspecteur ging met het voorstel akkoord.

Toen de man het geld van de rekening wilde halen, bleek het te zijn verdwenen. Waarschijnlijk was het de Russische relatie geweest die zich het geld had toegeëigend. Hij was immers van de rekening op de hoogte en kon erover beschikken, omdat het het nummer van de rekening kende. De Russische relatie was inmiddels overleden. De Zwitserse bank kon of wilde er geen informatie over geven. Dit hoort nu eenmaal bij het bankgeheim dat Zwitserland zo hoog in het vaandel heeft staan.

Hierdoor kon onze hoofdpersoon de belasting uiteraard niet betalen. De inspecteur wilde echter niet afzien van heffing en legde zelfs een boete op van 50%. De belastingrechter van het Gerechtshof Den Bosch bracht redding. De redenering van de barmhartige rechter was als volgt. Onderdeel van de afspraak was dat de man 1.450.000 gulden op de rekening van de Belastingdienst zou storten. Nu dat niet was gebeurd, was de afspraak niet nagekomen en daarmee ook vervallen. De inspecteur kon nu niet toch het bedrag in de heffing betrekken. Hiermee ging de rechter tot het randje van zijn interpretatiemogelijkheden voor een rechtvaardige beslissing. En dat valt te prijzen.

... terug naar boven

 

 

 

 


Auto’s: CO2-belasting vervangt BPM

Het kabinet is van plan om de aanschafbelasting (BPM) voor personenauto's helemaal af te schaffen. Daarvoor in de plaats komt een belasting die afhankelijk is van de CO2-uitstoot van nieuwe auto's. Die heffing moet 15 tot 25 procent van de opbrengst leveren die het kabinet nu via de BPM binnenhaalt, ongeveer 3,5 miljard euro. Ingewijden meldden dat de meest betrokken bewindslieden hierover overeenstemming hebben bereikt.

De Jager kondigde eind februari al aan de BPM te willen omvormen tot een milieubelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot. Op die manier worden schonere auto's goedkoper in aanschaf dan meer vervuilende auto's. Het schrappen van de BPM zou de opmaat moeten zijn voor de komst van de kilometerheffing voor personenauto's in 2012. Vooral de autobranche benadrukt steeds dat de BPM helemaal moet verdwijnen om het draagvlak voor de kilometerheffing te behouden.

. . . lees verder op Internet



Staatssecretaris De Jager wil einde aan ontwijking spaarbelasting

Staatssecretaris De Jager van Financiën en collega's van andere EU-landen willen dat de Europese Commissie een voorstel doet om de grote gaten in de Europese spaarrentebelasting te dichten. Momenteel geldt de Europese spaartegoedenrichtlijn alleen voor mensen met een spaarrekening in een EU-land, Zwitserland en enkele ministaatjes. Rijke Europeanen ontwijken de spaarbelasting echter door in een ander land te sparen via een stichting of via een verzekering of pensioenplan.

De gaten in de EU-richtlijn kwamen duidelijk aan het licht toen de Duitse justitie de hand legde op een klantenlijst van een Liechtensteinse bank. Veel vermogende Duitsers en enkele rijke Nederlanders bleken voor miljoenen euro's aan belasting te ontwijken.

De Jager kon niet zeggen hoeveel geld de Nederlandse fiscus momenteel misloopt aan spaarbelasting. Hij noemde het wel denkbaar dat steeds meer mensen de regeling gaan ontwijken. EU-landen met een bankgeheim (België, Luxemburg en Oostenrijk) verhogen hun bronbelasting op rente de komende jaren namelijk van 15 naar 35 procent. 'En we weten dat het steeds bekender wordt dat je om de regeling heen kunt fietsen.'

Ook als de EU het plan aanneemt, blijft het voor rijke Nederlanders mogelijk om de spaartaks te ontwijken in niet-Europese landen zoals Singapore en Macau. 'Maar dat aantal landen neemt snel af', zei De Jager. 'Ik sluit aan de lopende band akkoorden met zulke landen. Pas nog met Guernsey en Jersey.'

. . . lees verder op Internet



Ondernemers moeten verplicht meebetalen aan onderhoud winkelstraat

Ondernemers worden verplicht mee te betalen aan voorzieningen in openbare ruimten zoals de winkelstraat of het bedrijventerrein. Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken dient hiervoor een wetsvoorstel in. Het wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat alle ondernemers meebetalen aan het onderhouden van een winkelgebied. Nu draait een deel van de ondernemers voor de kosten op doordat sommigen weigeren mee te betalen. De nieuwe wet moet begin 2009 ingaan.

. . . lees verder op Internet



Meer naheffen bij werknemers buiten loonadministratie

Een goede loonadministratie is nu meer dan ooit van belang voor ondernemers. Sinds 1 januari is het Wetsvoorstel fiscale rechtshandhaving in werking getreden. Daardoor zijn de regels verscherpt voor werknemers die niet zijn opgenomen in de loonadministratie.

Opvallend daarbij is de 6-maandenfictie in de Wet op de loonbelasting. Deze fictie is van belang als blijkt dat een werknemer niet in de loonadministratie is opgenomen. In dat geval gaat de Belastingdienst ervan uit dat de werknemer ten minste 6 maanden in dienst is bij de werkgever. Deze fictie geldt ook als de werknemer wel in de loonadministratie is opgenomen, maar de werkgever niet, te laat, onjuist of onvolledig eerstedagsmelding heeft gedaan. Ook dan kan de Belastingdienst er fictief van uitgaan dat deze werknemer minstens 6 maanden in dienst is.

Als de desbetreffende werknemer langer dan 6 maanden in dienst is, dan geldt deze langere termijn als uitgangspunt voor een mogelijke naheffingsaanslag. In dat geval moet de Belastingdienst bewijzen dat de werknemer langer in dienst is dan de fictieve termijn van 6 maanden.

Al met al betekent de 6-maandenfictie dat de werkgever belang heeft bij een nauwkeurige loonadministratie. Deze fictie geldt ook voor de socialeverzekeringspremies en de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

. . . lees verder op Internet

 

 

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.

 

 

 

 

 


Omkering van de bewijslast

Lees artikel


 


Belastingheffing over een geplunderde Zwitserse bankrekening

Lees artikel


Omkering van de bewijslast

Sommige ondernemers verantwoorden een deel van hun omzet niet aan de fiscus. Het vergt echter de nodige handigheid om bij een belastingcontrole niet door de mand te vallen. De controleambtenaar kijkt kritisch naar de boekhouding, waarbij het onder andere de bruto winstmarge beoordeeld. Soms komt men ook een kijkje nemen op de werkvloer. In fiscaal jargon heet dat "waarneming ter plaatse". Daarbij wordt soms geconstateerd dat er in het horecabedrijf personeel rondloopt dat niet op de loonlijst staat. De fiscus ziet dat als een indicatie voor zwarte omzet.

Als er sterke aanwijzigingen zijn dat de ondernemer niet al zijn winst in de belastingaangifte heeft opgegeven, kan de fiscus de bewijslast omkeren. In dat geval wordt de boekhouding verworpen als grondslag voor de vaststelling van de winst. Normaliter moet de Belastingdienst het bewijs leveren als zij correcties aanbrengt op de aangifte. In geval van omkering van de bewijslast schat de inspecteur de winst en moet de belastingbetaler maar bewijzen dat de schatting te hoog is. Dit lijkt misschien een formaliteit, maar dat is het beslist niet. Omkering van de bewijslast betekent meestal dat de ondernemer hangt.

Is de ondernemer die de schijn van zwarte omzet op zich geladen heeft, dan helemaal aan de nukken van de inspecteur overgeleverd? Nee, de belastingrechter biedt soms de helpende hand. De schatting mag niet onredelijk zijn. De ondernemer moet feiten en omstandigheden aandragen waaruit dat kan blijken. De inspecteur kan de schatting baseren om de gemiddelde winst van soortgelijke ondernemingen. Ook kan gekeken worden naar de levensstijl van de ondernemer. Gaat hij twee keer per jaar op wintersport, regelmatig op safari en verzamelt hij kostbaar antiek, dan kan het gerechtvaardigd zijn te veronderstellen dat hij ook wel veel verdient.

Omkering van de bewijslast is voor de ondernemer behoorlijk ingrijpend, omdat de navordering in de regel voor meerdere jaren plaatsvindt. Naast navordering van inkomstenbelasting kan naheffing van BTW en loonbelasting plaatsvinden. Zo'n gebeurtenis kan zelfs tot faillissement leiden.

. . . terug naar boven



Belastingheffing over een geplunderde Zwitserse bankrekening

Soms worden er beslissingen van belastingrechters gepubliceerd die zich laten lezen als een spannende spionageroman. De hoofdpersoon is een man die in de jaren zeventig werkzaam was als internationeel touringcarchauffeur. Hij reed voornamelijk Amerikaanse toeristen naar Rusland. De fooien die hij ontving en de commissie op de baromzet in de bus gaf hij niet op in zijn aangifte inkomstenbelasting. Via bemiddeling van een relatie uit Wit Rusland stortte hij in 1974 236.000 Zwitserse frank verkregen uit deze inkomsten op een nummerrekening van een Zwitserse bank. Het bedrag werd voor 30 jaar vastgezet. In 1999 was het bedrag dankzij rentbijschrijving opgelopen tot circa 3 miljoen gulden.

Door een ernstige ziekte had onze hoofdpersoon niet meer lang te leven. Daarom wilde hij ten behoeve van zijn naasten over het geld beschikken. Hij stuurde een briefje naar zijn belastinginspecteur waarin hij de bankrekening opbiechtte en verklaarde 1.450.000 gulden te willen betalen om schoon schip te maken. De inspecteur ging met het voorstel akkoord.

Toen de man het geld van de rekening wilde halen, bleek het te zijn verdwenen. Waarschijnlijk was het de Russische relatie geweest die zich het geld had toegeëigend. Hij was immers van de rekening op de hoogte en kon erover beschikken, omdat het het nummer van de rekening kende. De Russische relatie was inmiddels overleden. De Zwitserse bank kon of wilde er geen informatie over geven. Dit hoort nu eenmaal bij het bankgeheim dat Zwitserland zo hoog in het vaandel heeft staan.

Hierdoor kon onze hoofdpersoon de belasting uiteraard niet betalen. De inspecteur wilde echter niet afzien van heffing en legde zelfs een boete op van 50%. De belastingrechter van het Gerechtshof Den Bosch bracht redding. De redenering van de barmhartige rechter was als volgt. Onderdeel van de afspraak was dat de man 1.450.000 gulden op de rekening van de Belastingdienst zou storten. Nu dat niet was gebeurd, was de afspraak niet nagekomen en daarmee ook vervallen. De inspecteur kon nu niet toch het bedrag in de heffing betrekken. Hiermee ging de rechter tot het randje van zijn interpretatiemogelijkheden voor een rechtvaardige beslissing. En dat valt te prijzen.

... terug naar boven

 

 

 

 


Auto’s: CO2-belasting vervangt BPM

Het kabinet is van plan om de aanschafbelasting (BPM) voor personenauto's helemaal af te schaffen. Daarvoor in de plaats komt een belasting die afhankelijk is van de CO2-uitstoot van nieuwe auto's. Die heffing moet 15 tot 25 procent van de opbrengst leveren die het kabinet nu via de BPM binnenhaalt, ongeveer 3,5 miljard euro. Ingewijden meldden dat de meest betrokken bewindslieden hierover overeenstemming hebben bereikt.

De Jager kondigde eind februari al aan de BPM te willen omvormen tot een milieubelasting afhankelijk van de CO2-uitstoot. Op die manier worden schonere auto's goedkoper in aanschaf dan meer vervuilende auto's. Het schrappen van de BPM zou de opmaat moeten zijn voor de komst van de kilometerheffing voor personenauto's in 2012. Vooral de autobranche benadrukt steeds dat de BPM helemaal moet verdwijnen om het draagvlak voor de kilometerheffing te behouden.

. . . lees verder op Internet



Staatssecretaris De Jager wil einde aan ontwijking spaarbelasting

Staatssecretaris De Jager van Financiën en collega's van andere EU-landen willen dat de Europese Commissie een voorstel doet om de grote gaten in de Europese spaarrentebelasting te dichten. Momenteel geldt de Europese spaartegoedenrichtlijn alleen voor mensen met een spaarrekening in een EU-land, Zwitserland en enkele ministaatjes. Rijke Europeanen ontwijken de spaarbelasting echter door in een ander land te sparen via een stichting of via een verzekering of pensioenplan.

De gaten in de EU-richtlijn kwamen duidelijk aan het licht toen de Duitse justitie de hand legde op een klantenlijst van een Liechtensteinse bank. Veel vermogende Duitsers en enkele rijke Nederlanders bleken voor miljoenen euro's aan belasting te ontwijken.

De Jager kon niet zeggen hoeveel geld de Nederlandse fiscus momenteel misloopt aan spaarbelasting. Hij noemde het wel denkbaar dat steeds meer mensen de regeling gaan ontwijken. EU-landen met een bankgeheim (België, Luxemburg en Oostenrijk) verhogen hun bronbelasting op rente de komende jaren namelijk van 15 naar 35 procent. 'En we weten dat het steeds bekender wordt dat je om de regeling heen kunt fietsen.'

Ook als de EU het plan aanneemt, blijft het voor rijke Nederlanders mogelijk om de spaartaks te ontwijken in niet-Europese landen zoals Singapore en Macau. 'Maar dat aantal landen neemt snel af', zei De Jager. 'Ik sluit aan de lopende band akkoorden met zulke landen. Pas nog met Guernsey en Jersey.'

. . . lees verder op Internet



Ondernemers moeten verplicht meebetalen aan onderhoud winkelstraat

Ondernemers worden verplicht mee te betalen aan voorzieningen in openbare ruimten zoals de winkelstraat of het bedrijventerrein. Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken dient hiervoor een wetsvoorstel in. Het wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat alle ondernemers meebetalen aan het onderhouden van een winkelgebied. Nu draait een deel van de ondernemers voor de kosten op doordat sommigen weigeren mee te betalen. De nieuwe wet moet begin 2009 ingaan.

. . . lees verder op Internet



Meer naheffen bij werknemers buiten loonadministratie

Een goede loonadministratie is nu meer dan ooit van belang voor ondernemers. Sinds 1 januari is het Wetsvoorstel fiscale rechtshandhaving in werking getreden. Daardoor zijn de regels verscherpt voor werknemers die niet zijn opgenomen in de loonadministratie.

Opvallend daarbij is de 6-maandenfictie in de Wet op de loonbelasting. Deze fictie is van belang als blijkt dat een werknemer niet in de loonadministratie is opgenomen. In dat geval gaat de Belastingdienst ervan uit dat de werknemer ten minste 6 maanden in dienst is bij de werkgever. Deze fictie geldt ook als de werknemer wel in de loonadministratie is opgenomen, maar de werkgever niet, te laat, onjuist of onvolledig eerstedagsmelding heeft gedaan. Ook dan kan de Belastingdienst er fictief van uitgaan dat deze werknemer minstens 6 maanden in dienst is.

Als de desbetreffende werknemer langer dan 6 maanden in dienst is, dan geldt deze langere termijn als uitgangspunt voor een mogelijke naheffingsaanslag. In dat geval moet de Belastingdienst bewijzen dat de werknemer langer in dienst is dan de fictieve termijn van 6 maanden.

Al met al betekent de 6-maandenfictie dat de werkgever belang heeft bij een nauwkeurige loonadministratie. Deze fictie geldt ook voor de socialeverzekeringspremies en de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

. . . lees verder op Internet

 

 

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.