De fiscale
bijtelling voor de auto van de zaak is in 2008 verhoogd van 22 procent naar
25 procent. Dat autorijden duurder wordt, geldt dus ook voor mensen met een
auto van de zaak. Daar komt bij dat de cataloguswaarde van auto's de
afgelopen jaren fors omhoog is gegaan. Dat is van belang omdat de fiscale
bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde. Kon je in 2000 voor
30.000 gulden (13.613 euro) nog een knappe auto kopen, in 2008 koop je voor
13.613 euro niet veel meer.
Voor milieuvriendelijke auto's is dit
jaar een verlaagd bijtelllingspercentage van 14 ingevoerd. De milieutest
wordt toegepast op de uitstoot van CO2. Deze mag niet hoger zijn dan 95 gram
per kilometer voor auto’s met een dieselmotor en
110 gram per kilometer voor overige auto’s. Dat zegt u waarschijnlijk niet
zoveel. Auto’s die aan de hiervoor genoemde voorwaarden voldoen zijn:
Toyota Prius, Citroën C1, Daihatsu Cuore 1.0 (109), Honda CIVIC Hybride,
Peugeot 107, Toyota Aygo en Smart fortwo (diesel). De keuze is dus nog
beperkt.
In de volksmond wordt het verlaagde
bijtellingspercentage in één adem genoemd met hybride auto's. Dat is te
kort door de bocht. Ook andere auto's kunnen ervoor in aanmerking komen.
Bovendien geldt het verlaagde percentage niet voor alle hybride auto's. Zo
zijn de hybride modellen van Lexus niet milieuvriendelijk genoeg. De
hybride auto's van Lexus hebben eenvoudigweg een te zware motor om de
strenge emissienorm te halen.
Hoeveel scheelt dat nou, 14 procent in
plaats van 25 procent? Om het concreet te maken volgt hieronder een
voorbeeld.
We nemen een auto met een
cataloguswaarde van euro 30.000 en een IB-tarief van 42%. Eerst een auto
met 25% bijtelling:
25% x euro 30.000 x 42% = euro 3.150.
Nu de auto met de verlaagde
bijtelling:
14% x euro 30.000 x 42% = euro 1.764.
Het verschil bedraagt euro 1.386. Dit
is een netto bedrag.
Per maand scheelt het euro 115,50.
Bij het voorbeeld moet nog wel een kanttekening worden geplaatst. Voor
milieuvriendelijke auto's geldt een kortingsregeling op de BPM, waardoor de
cataloguswaarde lager uitvalt.
Het is niet waarschijnlijk dat de
leaserijders in Nederland massaal zullen overstappen op auto's met de
lagere fiscale bijtelling. De keuze voor de consument is nog te beperkt.
Toch zal de fiscale maatregel de introductie van dergelijke auto's
stimuleren. Wie op korte termijn wil overstappen, moet rekening houden met
lange levertijden. De producenten van de meest populaire hybrides kunnen
namelijk de vraag niet bijhouden.