Nieuwe belastingen in 2008

Lees artikel


 


De auto blijft fiscaal in beweging

Lees artikel


Nieuwe belastingen in 2008

Het vervelende van belastingen is dat er steeds nieuwe bijkomen en er vrijwel nooit belastingen verdwijnen. Zo zijn de geleerden het er over eens dat de overdrachtsbelasting zou moeten worden afgeschaft, omdat zij een verstorende invloed heeft op de markt. Maar de overheid kan de opbrengst niet missen. De honger van de overheid naar geld is zeer groot. Zo zullen er in 2008 in elk geval twee nieuwe belastingen bijkomen: de verpakkingsbelasting en de vliegbelasting. Deze zal ik kort bespreken.

Allereerst de verpakkingsbelasting. Dit behelst een belasting op flessen, blikjes en ander verpakkingsmateriaal die op de Nederlandse markt wordt afgezet. De belasting past in de tendens het belastingstelsel van Nederlander groener te maken. Deze belasting zal vanaf 2008 bij producenten worden geheven. Zeer kleine bedrijven worden ontzien. Er hoeft namelijk geen belasting betaald te worden over de eerste 15.000 kilo. Deze belasting maakt de verpakkingen duurder, waardoor de producenten mogelijk zullen kiezen voor minder en lichtere verpakkingen. Het is niet zo dat de overheid de opbrengst van de verpakkingsbelasting specifiek zal gebruiken voor het oplossen van de afvalproblematiek.

Aan de vliegbelasting is in de pers al de nodige aandacht besteed. De reissector schreeuwt moord en brand. De vliegbelasting moet betaald worden over het vertrek van passagiers met een vliegtuig vanaf een vliegveld in Nederland. De gedachte achter de invoering is dat het vliegen moet worden ontmoedigd vanwege de negatieve maatschappelijke effecten, zoals geluidsoverlast en milieuvervuiling. Een heffing op kerosine zou natuurlijk veel meer voor de hand liggen, maar dat zou internationaal moeten gebeuren en daar lijkt de tijd nog niet rijp voor te zijn. De vliegbelasting wordt opgelegd aan de exploitanten van de luchthavens. Deze zullen de belasting doorberekenen aan de luchtvaartmaatschappijen. De luchtvaartmaatschappijen zullen de kosten via de ticketprijs op hun beurt weer doorberekenen aan de passagiers. Of de reislustige Nederlander door deze heffing echt minder zal gaan vliegen valt nog te bezien. Maar deze belasting zal in elk geval stimuleren om vanaf luchthavens buiten Nederland hun vliegreis aan te vangen.

 

. . . terug naar boven



De auto blijft fiscaal in beweging

Een werknemer die ook privé in een auto van de zaak rijdt, krijgt een fiscale bijtelling. De fiscus beschouwt dit als loon in natura. Voor een ondernemer is het voordeel privé-gebruik van de auto een deel van de winst waar hij belasting over moet betalen. Met de regelmaat van de klok verandert de fiscale behandeling van de auto. Ook voor 2008 heeft het kabinet weer een flink aantal wijzigingen in petto.

De standaard bijtelling bedraagt een percentage van de cataloguswaarde inclusief BPM (aanschafbelasting) en BTW. De bijtelling was nog niet zo lang geleden 20%. Toen werd de bijtelling afhankelijk van het aantal woonwerkkilometers met een maximum van 25%. Thans bedraagt de bijtelling 22%. De standaardbijtelling zal in 2008 naar 25% gaan, terwijl voor zeer zuinige auto's de bijtelling zal worden verlaagd naar 14%. Voorwaarde is dat de uitstoot voor een dieselauto niet hoger is dan 95 gram CO2 per kilometer, voor een benzineauto niet hoger dan 110 gram per kilometer. Uw autodealer zal u daarover kunnen informeren. De 14% betekent een korting op de bijtelling van 11%. Hoeveel wordt u hier wijzer van? Bij een auto met een cataloguwaarde van euro 30.000 scheelt het euro 3.300 aan bijtelling. Als uw belastingtarief 42% bedraagt, bespaart u op jaarbasis euro 1.386.

De mogelijke besparing door het gaan rijden in een "groene" auto gaat verder dan alleen de bijtelling in de loon- en inkomstenbelasting. De huidige BPM bevat een bonus en een malus voor respectievelijk energiezuinige en energieslurpende auto's. Deze kortingen en toeslagen worden verhoogd. Daarnaast gaat er iets met de motorrijtuigenbelasting gebeuren. De motorrijtuigenbelasting wordt gehalveerd voor benzineauto's met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gram per kilometer en dieselauto's met een uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer. Voor dieselpersonenauto's wordt er daarnaast nog een tariefdifferentiatie naar uitstoot van fijn stof ingevoerd.

Door deze opeenstapeling van maatregelen zullen energiezuinige en milieuvriendelijke auto's populairder worden. Het kan de moeite lonen om bij de keuze van een auto met deze aspecten rekeningen te houden. Bereidt u zich dan ook maar alvast voor op de kilometerheffing, die vanaf 2011 stapsgewijs zal worden ingevoerd.

 

... terug naar boven

 

 

 

 

 

Schone auto veel voordeliger in 2008

De schone auto wordt veel voordeliger. De BPM, motorrijtuigenbelasting en de bijtelling voor privégebruik gaan daaraan bijdragen. Op deze manier wil het kabinet de aanschaf van schone en energiezuinige auto’s aanmoedigen.
De BPM-bonus voor energiezuinige auto’s (label A) gaat omhoog van 1000 naar 1400 euro. De malus voor zeer onzuinige auto’s (label G) gaat omhoog van 540 naar 1600 euro. Voor zeer onzuinige auto's wordt een CO2-toeslag ingevoerd. Voor dieselpersonenauto's wordt een differentiatie naar uitstoot van fijn stof ingevoerd. Zo wil het kabinet de aanschaf van schone dieselauto's bevorderen. De maatregel gaat in op 1 februari 2008.
Niet alleen de aanschaf, maar ook het gebruik van zeer zuinige auto's wordt gestimuleerd. De motorrijtuigenbelasting wordt gehalveerd voor benzineauto's met een uitstoot van maximaal 110 gram per kilometer en dieselauto's met een uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer. Deze maatregel gaat in op
1 februari 2008.
Voor zeer zuinige auto's van de zaak wordt de fiscale bijtelling verlaagd naar 14% van de waarde van de auto. Voorwaarde is dat de uitstoot voor een dieselauto niet hoger is dan 95 gram per kilometer, voor een auto op benzine niet hoger dan 110 gram per kilometer. Voor andere lease-auto’s die privé gebruikt worden gaat de bijtelling omhoog van 22 naar 25%. Deze maatregel gaat in op 1 januari 2008.

. . . lees verder op Internet


 

Fiscaal gunstiger tarief voor Blackberry en Smartphone

De smartphone en blackberry kunnen onbelast door werkgevers worden verstrekt aan werknemers als deze meer dan 10% zakelijk worden gebruikt. Dit is in een beleidsbesluit verduidelijkt door staatssecretaris Jan Kees de Jager (Ministerie van Financiën). Hij gaf deze verduidelijking naar aanleiding van vragen over de interpretatie van de geldende regeling van het bedrijfsleven.
Sinds 1 januari 2007 is het voor werkgevers mogelijk communicatiemiddelen zoals mobiele telefoons – mits deze telefoon meer dan 10% zakelijk wordt gebruikt onbelast te verstrekken dan wel te vergoeden. Computers en andere apparatuur vallen onder een ander regime. Deze apparaten mogen pas onbelast worden vergoed of verstrekt bij zakelijk gebruik van 90% of meer. Tot op heden werden smartphones en blackberries door de Belastingdienst onder de laatste categorie gerekend. Door verduidelijking worden handzame apparaten waarbij communicatie een centrale rol speelt gerekend tot de categorie communicatie middelen.

. . . lees verder op Internet


 

Directeur-grootaandeelhouder: inkomstenbelasting of loonheffing?

Het loon van een directeur-grootaandeelhouder (DGA) die de enige werknemer is van zijn BV wordt met ingang van 1 januari 2008 niet langer in de loonheffing betrokken. Om te voorkomen dat een DGA binnen één kalenderjaar moet switchen tussen inkomsten- en loonbelasting, is de situatie op 1 januari van elk jaar doorslaggevend. Als op 1 januari van een bepaald kalenderjaar personeel in dienst is van de BV, moeten gedurende het hele kalenderjaar loonheffingen worden ingehouden op het loon van de DGA. Dat blijft ook zo als hij op een later moment in dat jaar de enige werknemer zou zijn.
Is de DGA op 1 januari van een bepaald kalenderjaar de enige werknemer, dan hoeven er het hele kalenderjaar geen loonheffingen te worden ingehouden op zijn of haar loon. De Belastingdienst onderwerpt het loon van de DGA dan met voorlopige aanslagen aan inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen en aan de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.
Dit verandert niet als in de loop van dat jaar personeel wordt aangenomen. Uiteraard moeten voor deze andere werknemers wel loonheffing worden ingehouden. De bepaling geldt alleen voor de inhoudingen op het loon van de DGA.

. . . lees verder op Internet


 

Inkopen dienstjaren fiscaal aantrekkelijker
voor BV

Het gerechtshof 's-Hertogenbosch heeft besloten dat een directeur-grootaandeelhouder (dga), die dienstjaren inkoopt voor zijn pensioen, deze in één keer ten laste van de BV mag brengen. Hierdoor hoeft de BV aanzienlijk minder vennootschapsbelasting te betalen. Aan de jarenlange onzekerheid op dit punt is met deze uitspraak een einde gekomen. Naar verwachting zal de Belastingdienst niet in cassatie gaan.

. . . lees verder op Internet

 

 

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.