De auto blijft fiscaal in
beweging
Een werknemer
die ook privé in een auto van de zaak rijdt, krijgt een fiscale bijtelling.
De fiscus beschouwt dit als loon in natura. Voor een ondernemer is het
voordeel privé-gebruik van de auto een deel van de winst waar hij belasting
over moet betalen. Met de regelmaat van de klok verandert de fiscale
behandeling van de auto. Ook voor 2008 heeft het kabinet weer een flink
aantal wijzigingen in petto.
De standaard
bijtelling bedraagt een percentage van de cataloguswaarde inclusief BPM
(aanschafbelasting) en BTW. De bijtelling was nog niet zo lang geleden 20%.
Toen werd de bijtelling afhankelijk van het aantal woonwerkkilometers met
een maximum van 25%. Thans bedraagt de bijtelling 22%. De
standaardbijtelling zal in 2008 naar 25% gaan, terwijl voor zeer zuinige
auto's de bijtelling zal worden verlaagd naar 14%. Voorwaarde is dat de
uitstoot voor een dieselauto niet hoger is dan 95 gram CO2 per kilometer,
voor een benzineauto niet hoger dan 110 gram per kilometer. Uw autodealer
zal u daarover kunnen informeren. De 14% betekent een korting op de
bijtelling van 11%. Hoeveel wordt u hier wijzer van? Bij een auto met een
cataloguwaarde van euro 30.000 scheelt het euro 3.300 aan bijtelling. Als
uw belastingtarief 42% bedraagt, bespaart u op jaarbasis euro 1.386.
De mogelijke
besparing door het gaan rijden in een "groene" auto gaat verder
dan alleen de bijtelling in de loon- en inkomstenbelasting. De huidige BPM
bevat een bonus en een malus voor respectievelijk energiezuinige en
energieslurpende auto's. Deze kortingen en toeslagen worden verhoogd.
Daarnaast gaat er iets met de motorrijtuigenbelasting gebeuren. De
motorrijtuigenbelasting wordt gehalveerd voor benzineauto's met een
CO2-uitstoot van maximaal 110 gram per kilometer en dieselauto's met een
uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer. Voor dieselpersonenauto's wordt
er daarnaast nog een tariefdifferentiatie naar uitstoot van fijn stof
ingevoerd.
Door deze
opeenstapeling van maatregelen zullen energiezuinige en milieuvriendelijke
auto's populairder worden. Het kan de moeite lonen om bij de keuze van een
auto met deze aspecten rekeningen te houden. Bereidt u zich dan ook maar
alvast voor op de kilometerheffing, die vanaf 2011 stapsgewijs zal worden
ingevoerd.
... terug naar boven
|