Met vriendelijk groeten,

 

 

Eric Janssen

BGH Accountants & Adviseurs

St. Annastraat 234

6525 GZ Nijmegen

Tel : 024-3231365

Fax : 024-3231236

EJanssen@BGHAcc.nl

www.BGHAcc.nl

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De informatie verzonden met dit @-mailbericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde

en kan persoonlijke of vertrouwelijke informatie bevatten.

Gebruik van deze informatie door anderen dan de geadresseerde is verboden.

Openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking van deze informatie aan derden

is niet toegestaan.In voorkomende gevallen wordt u verzocht dit bericht terug te sturen of

het origineel te vernietigen. BGH Accountants & Adviseurs staat niet in voor de juiste en

volledige overbrenging van de inhoud van een verzonden @-mailbericht, noch voor een tijdige

ontvangst daarvan.Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld is op in dit bericht of in enige

bijlage opgenomen verantwoording door ons geen accountantscontrole toegepast.

 

 

 


Van: Dee de Leeuw Namens bghnijmegen
Verzonden: woensdag 22 augustus 2007 10:14
Aan: Eric Janssen
Onderwerp: FW: Fiscale Nieuwsflits augustus 2007

 

 

 


Van: Juridisch en fiscaal Marketingteam [mailto:pdinkla@jfm.nl]
Verzonden: dinsdag 21 augustus 2007 20:24
Aan: bghnijmegen
Onderwerp: Fiscale Nieuwsflits augustus 2007

 

 

 


Fiscale keuzes voor de ondernemer

Lees artikel


 


Anoniementarief
Lees artikel


Fiscale keuzes voor de ondernemer

Keuzemogelijkheden zijn duivels, schreef Bartels, oud hoogleraar belastingrecht, oud belastingadviseur, thans lid van de Raad van State. Zij maken de uitvoering door de Belastingdienst lastiger. Keuzemogelijkheden bieden de belastbetaler een bepaalde vrijheid. Maar de meeste belastingbetalers hebben daar helemaal geen behoefte aan. Het is vaak verdraaid lastig de juiste keuze te maken. De opties maken het leven gecompliceerd. Soms is het beter dat de overheid minder keuzemogelijkheden biedt. In dit stukje behandel ik een aantal keuzes op fiscaal gebied waar ondernemers mee te maken kunnen krijgen.

Als de ondernemer een partner heeft die meewerkt in de onderneming, kan hij kiezen tussen een vaste aftrekpost (meewerkaftrek) en aftrekbare arbeidsbeloning. De arbeidsbeloning is belast bij de partner. De keuze voor arbeidsbeloning lijkt in de meeste gevallen het voordeligst. Maar het leidt er wel toe dat de partner de inkomensafhankelijke premie Zorgverzekeringswet moet betalen.

Een ondernemer mag een deel van zijn winst aftrekken voor de zogenaamde oudedagsreserve. Hierover moet hij bij beëindiging van de onderneming weer met de fiscus afrekenen. Of hij moet het bedrag gebruiken om een pensioen aan te schaffen. Het is niet op voorhand duidelijk waar hij het beste voor kan kiezen.

Als een ondernemer een auto aanschaft, kan hij deze tot het privé-vermogen rekenen of tot het bedrijfsvermogen. In geval van privé-vermogen heeft hij geen bijtelling van 22% van de cataloguswaarde. Dat lijkt leuker dan het is, want hij mag dan alleen maar 19 cent per zakelijk gereden kilometer aftrekken. Dus niet de werkelijke kosten.

Een soortgelijk probleem doet zich voor als een ondernemer een pand koopt dat hij zowel zakelijk als privé gaat gebruiken. Denk maar een een woonwinkelpand of een woonkantoorpand. In sommige gevallen heeft hij een keuze tussen ondernemingsvermogen en privé-vermogen met elk zijn specifieke fiscale consequenties.

In geval van forse winsten zou het voordelig kunnen zijn de onderneming in een BV om te zetten. Er zijn ondernemers die daar 's nachts wakker van liggen en zich afvragen of zij zichzelf niet tekort doen door geen BV te hebben. Een BV heeft voordelen, maar ook nadelen. Een gefundeerde keuze is niet zo eenvoudig.

Al die keuzemogelijkheden maken het leven van een ondernemer nog ingewikkelder. Maar gelukkig kan de ondernemer zich laten bijstaan door een boekhouder, accountant of belastingadviseur.

 

. . . terug naar boven



Anoniementarief

Een werkgever moet loonbelasting inhouden op het loon dat hij aan zijn werknemers uitbetaalt. Van een werknemer in fiscale zin is al snel sprake. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerkers. Ook free-lancers zijn fiscaal vaak gewoon werknemer. In het kader van de inhouding van loonbelasting moet de werkgever een loonadministratie voeren die aan allerei gedetailleerde voorschriften moet voldoen. Ook moet de werkgever de identiteit van de werknemer vaststellen. Dit moet gebeuren aan de hand van een geldig legitimatiebewijs. Een afschrift hiervan moet worden bewaard in de loonadministratie. Het niet of niet op de juiste wijze vaststellen van de identiteit heeft ingrijpende gevolgen.

Werknemers die niet in de loonadministratie zijn opgenomen of ten aanzien van wie niet aan de identificatieverplichting is voldaan, heten in fiscaal jargon "anonieme werknemers". Vaak betreft het zwartwerkers. Als de fiscus er naar aanleiding van een controle achterkomt wordt er loonbelasting nageheven. De naheffing vindt plaats tegen het hoogste tarief van 52%. In jargon heet dat "anoniementarief". Rechtvaardig is dat niet, want 52% betaal je pas vanaf een inkomen van euro 53.000. Er is overduidelijk sprake van een strafheffing. De fiscus zal daarnaast ook nog eens een boete opleggen.

Ook als de ondernemer te goeder trouw is, kan hij met deze strafheffing te maken krijgen. Zo is het voorgekomen dat werknemers gebruik maakten van vervalste identiteitsbewijzen. Gelukkig heeft de belastingrechter deze ondernemers gered. Als de ondernemer niet kan weten dat het paspoort vervalst is, mag de fiscus geen sanctie opleggen. De werknemer moet allerlei persoonlijke gegevens overleggen door middel van de zogenaamde werknemersverklaring. Daar moet hij een handtekening onderzetten. In theorie kan het ontbreken van die handtekening al leiden tot toepassing van het anoniementarief. De soep zal waarschijnlijk niet zo heet worden gegeten, maar je weet maar nooit.

Tot slot is het goed op het risico te wijzen dat de ondernemer in de veronderstellng verkeert dat degene die voor hem klussen opknapt, niet bij hem in dienstbetrekking is. Hij neemt deze persoon dan uiteraard niet in zijn loonadministratie op en houdt geen loonbelasting in. Dat fiscus kan daar anders over denken, met alle gevolgen van dien. Om onverwachte en hoge heffing in deze sfeer te voorkomen, is het zeer aan te raden in voorkomende gevallen deskundig advies in te winnen.

 

... terug naar boven

 

 

 

 

 

Belastingdienst vraagt jaarloongegevens 2006 aan te leveren

In de afgelopen periode is gebleken dat een deel van de aangeleverde werknemergegevens over 2006 uit de loonaangifteketen van Belastingdienst en UWV niet bruikbaar is voor de processen van de Belastingdienst. Het gaat om gegevens die onder meer nodig zijn voor het definitief vaststellen en uitbetalen van toeslagen aan grote groepen mensen. Daarnaast zijn de gegevens ook nodig om te veel ingehouden inkomensafhankelijke bijdragen Zorgverzekeringswet en premies werknemersverzekeringen terug te betalen. Daarom heeft de Belastingdienst een deel van de inhoudingsplichtigen gevraagd jaarloongegevens over 2006 aan te leveren. Niet alle jaarloongegevens over 2006 hoeven aangeleverd te worden. Er kan worden volstaan met het aanleveren van een beperktere gegevensset.
Iedereen die de jaarloongegevens over 2006 moet aanleveren, heeft inmiddels een brief van de Belastingdienst ontvangen. De brief is verstuurd naar het correspondentieadres voor de loonheffingen zoals dat bij de Belastingdienst bekend is. De jaarloongegevens dienen vóór 1 oktober 2007 te worden aangeleverd.

. . . lees verder op Internet



Belastingdienst op zoek naar goede doelenorganisaties

De Belastingdienst is op zoek naar goede doelenorganisaties. Begin juli stuurde de Belastingdienst aanvraagformulieren naar de 18.000 bij de Belastingdienst geregistreerde goede doelenorganisaties. Met dit formulier kan de organisatie de aanwijzing als algemeen nut beogende instelling (ANBI) per
1 januari 2008 aanvragen. Na aanvraag worden organisaties door de Belastingdienst beoordeeld en zullen zij een beschikking ontvangen. Met deze beschikking kan een organisatie gebruik maken van de fiscale voordelen voor algemeen nut beogende instellingen, zoals de giftenaftrek en de vrijstelling van successie- en schenkingsrecht.
Er zijn waarschijnlijk nog veel meer instellingen of goede doelenorganisaties die aan de voorwaarden van een ANBI voldoen, maar die niet geregistreerd zijn bij de Belastingdienst. Ook die instellingen moeten vanaf 1 januari 2008 een aanwijzingsbeschikking van de Belastingdienst hebben als zij gebruik willen maken van de fiscale voordelen. Heeft de instelling geen beschikking dan kan er geen gebruik gemaakt worden van de belastingvoordelen. Ook giften aan deze instellingen zijn dan niet meer aftrekbaar in de inkomstenbelasting. Instellingen die willen worden aangewezen als ANBI kunnen een formulier aanvragen.

. . . lees verder op Internet



Kinderkorting wordt toeslag

Het kabinet wil per 1 januari 2008 de kinderkorting omzetten in een toeslag. In een wetsvoorstel hiervoor staat dat er een inkomensafhankelijke toeslag voor de kosten van kinderen zou moeten komen. Het wetsvoorstel is inmiddels goedgekeurd door de Tweede Kamer en het ligt nu ter goedkeuring bij de Eerste Kamer.
De reden voor het wetsvoorstel is dat sommige huishoudens niet of niet helemaal gebruik kunnen maken van hun recht op kinderkorting. Dit geldt voor huishoudens die te weinig belasting betalen om het bedrag aan kinderkorting (volledig) te kunnen aftrekken. Als de kinderkorting een toeslag wordt, is dit probleem opgelost.
Als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd, krijgt iedereen die ervoor in aanmerking komt, de toeslag vanaf eind 2007 automatisch uitbetaald. U hoeft deze toeslag dus niet aan te vragen.

. . . lees verder op Internet



Belastingdienst en Douane controleren bij jachthavens

De Belastingdienst en de Douane voeren de komende tijd controles uit bij jachthavens. De Belastingdienst is op zoek naar belastingplichtigen die inkomen of vermogen buiten het zicht van de fiscus proberen te houden, bijvoorbeeld in de vorm van een duur jacht. De Douanecontroles richten zich op jachten waarvan de omzetbelasting bij de invoer niet is aangegeven en op het illegaal gebruik van rode diesel.
De meeste controles zullen worden uitgevoerd door de Belastingdienst in de vorm van een zogenaamd ‘derdenonderzoek’. Hierbij vraagt Belastingdienst volgens wettelijke mogelijkheden bij een derde partij gegevens op. In dit geval worden bij de beheerder van de jachthaven de gegevens van ligplaatseigenaren en -huurders opgevraagd. Hoewel de jachthavens bezocht zullen worden door controlemedewerkers gaat het hierbij voornamelijk om een administratieve controle. De opgevraagde gegevens zullen later door middel van bestandsvergelijking worden gebruikt voor de opsporing. Bovendien kan worden gekeken of er nog andere belastbare inkomsten zijn, zoals de verhuur van jachten. In totaal worden er bij zo’n 60 jachthavens administratieve controles uitgevoerd.

. . . lees verder op Internet



Rechter staat 'sportvliegtuig van de zaak' toe

Een vliegtuig kan tot het ondernemingsvermogen behoren. Dat heeft het hof in Amsterdam onlangs uitgesproken. De zaak draaide om een ondernemer die voor 3.786 euro een eenmotorig vliegtuig had gekocht. De man had het voertuig tot zijn ondernemingsvermogen gerekend. De inspecteur van de Belastingdienst ging hiermee niet akkoord, omdat 'de zakelijke belangen van de onderneming niet gediend zouden worden met de aankoop'. Hij vond bovendien dat het om uitgaven ging in de recreatie- of hobbysfeer. De ondernemer legde de zaak voor aan de rechter. Hij stelde dat hij verscheidene buitenlandse afnemers heeft en dankzij het vliegtuig op een efficiënte wijze grote afstanden af kan leggen. Het hof kon zich vinden in deze zienswijze en oordeelde dat het vliegtuig een bedrijfsmiddel is.

. . . lees verder op Internet

 

 

 

 



Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze digitale nieuwsbrief de uiterste zorg is nagestreefd, sluiten de samenstellers van deze digitale nieuwsbrief iedere aansprakelijkheid uit voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op via deze digitale nieuwsbrief beschikbaar is.